Snart så är det grönt igen!

I veckan vill Charlottas trädgård att vi söker bland alla sköna gröna minnen. Det är inte länge kvar tills det är grönt igen. En del har det redan nu….

Vill du se varför just dessa bilder var med på bloggen i somras, så länkar jag vidare ovanför varje bild.

Grönt är min absoluta favoritfärg trots att den finns i överflöd. Den ger den där lugna bakgrunden till allt, men ändå så kan det finnas grönt som verkligen sticker ut! Den här snygga flugan hittade jag på ett squashblad som blev frostnupet i början av säsongen i fjol. Taggarna på bladet kan göra att man förstår varför de känns lite riviga squashbladen…

sqashfluga 2

I den här bilden kanske det inte är de fräscha gröna bären man ser, men det ger en bra bakgrund. 🙂

gyllene fluga

Väldigt färgstarka gröna ögon. Mundelarna vill man inte gå i närkamp med…Mitt förslag i denna post var att man skulle börja säja zebrarandiga trädgårdskläder. Det skulle förvirra bromsarna!

broms från sidan

På ett grönt kardonblad i ett bladveck satt detta kärlekspar. Vad det är vet jag inte, men de är små!

allt är relativt

Bäst att inte bara visa insekter…..  Jag har gröna växter också! T.o.m träd. 🙂

rönnbärsbuske

14 reaktioner på ”Snart så är det grönt igen!

  1. Vad roligt att du ”lagt till” litet insekter på dina gröna blad. Det blir intressant.
    Tror du inte att man skulle bli attackerad av bromsar om man hade zebrarandigt?

    1. Förmodligen men det finns studier på att de blir förvirrade. Det är troligen anledningen till att zebror utvecklat detta randiga mönster. De som varit randiga har blivit mindre bitna. 🙂

  2. Insekterna vet tydligen att det gröna är en bra bakgrund. De är nästan som kameleonter när bakgrundsfärgen reflekteras i glänsande kroppar, vingar eller ögon. Med makro-lins får insektslivet i trädgården en helt annan dimension. Plötsligt är det roligt att studera dem, till och med bromsarna blir man fascinerad av. ;D

    Hos mig är trädgården helt grön nu, och med träden helt kala så gör ju skogen att det ser ganska grönt ut även ovan marknivå. En del dagar önskar jag att det kom snö för att det ska bli ljusare och lite omväxling, men oftast känner jag mig rätt nöjd med allt det gröna. (och att jag slipper skotta snö och sanda varje dag…)

    Kram /Charlotta

  3. Så vackra bilder på dina insekter. de är nog gröna för att vi inte skall se dom så lätt och avliva dom vilket vi är ganska så kvicka med.
    Ha ett Gott Nytt År. På återseende då.
    Kram Meta

    1. Grönt är skönt! Det gröna behövs nog som en bas för att lyfta alla andra färger i trädgården tänker jag. Försöker föreställa mig en rabatt utan grönt… Blinningarna skulle jag gärna slippa så kommer du på nåt bra – säg till 🙂

      Gott Nytt ÅR! /Carina

      1. Det är svårt att hitta något positivt…men det är enklare att ”skåda bromsar” av olika slag än fåglar….Bromsar gillar soliga platser, man behöver inte stiga upp tidigt…. 😉

        Bra som fågelmat också förmodligen. 🙂

      2. Varma sommarmornar behöver jag gå upp vid halvsex och köra morronpromenaden – annars har jag nåt tiotal bett när jag kommer hem. Fördel – det blir mycket gjort de dagarna 🙂

Lämna en kommentar