Nyckelpigan är i tjänst

Jag blev så glad häromveckan för jag såg gula små insektsägg på en av chiliplantorna. Jag brukar inte alltid bli glad då jag ser insektsägg, men den här gången fick jag för mig att det var en nyckelpiga som varit framme. Jag har ju haft problem med bladlöss hela våren, men nu verkar hjälpen vara på gång. 🙂nyckelpigeägg

Någon dag senare ser det ut som att de finns något därinnenyckelpigeägg strax innan kläckning

Två dagar senare så har larverna krypit ut och man kan se de tomma äggskalen.

nykläckta nyckelpigelarver

tre dagar senare och nu finns inga äggskal kvar och de verkar lite livligare, men fortfarande är de samlade i en grupp. Inte så många bladlöss på just detta blad. Jag kanske ska introducera dem för några blad som är lite mer spännande för en nyckelpigelarv? 😉

nyckelpigelarver samlade

Jag hoppas att de inte försvinner helt eller blir uppätna av någon innan de hunnit växa till sig och bli lite större. Hade varit väldigt roligt att få se hur det ser ut då de förpuppas. 🙂

Gick ut nu en sväng för att se om larverna spridit på sig och de hade de gjort, men på ett blad bredvid så satt en annan nyckelpiga och lade nya ägg. Så mycket mer behövs ju inte för att göra en naturkunskapslärare lycklig! 🙂

nyckelpiga lägger ägg

Jag såg även en blomflugelarv häromdagen på en paprikaplanta. Blomflugelarver ska ni också vara rädda om. Kamerabatteriet var inte laddad så det blev ingen bild på det, men blomflugelarver har jag fotat tidigare. Vill du se exempel på det så finns en bild här. Alla fluglarver har samma form på kroppen, men beroende på vilken sorts fluglarv de är så har de olika färger och ibland även mönster. Blomflugelarverna som jag sett har haft mönster på ryggen.

Ha en bra dag och glöm inte att se dig för så du inte av missstag dödar några nyckelpigelarver. 🙂

 

4 reaktioner på ”Nyckelpigan är i tjänst

  1. Åh, jättebra att få se hur nyckelpigans ägg ser ut. Jag vet hur larverna ser ut men äggen hade jag ingen koll på. I fortsättningen ska jag hålla utkik och titta närmare på de ägg jag hittar innan jag tar bort dem.

      1. Ja, det var ju ingen större skillnad, får ha koll på bladlössen och typ av växt. Det brukar vara mycket ägg på kålplantorna men numera lägger jag på fiberduk.

Kommentera

