Idag grävdes de sista potatisarna upp

Idag grävde jag upp potatisen. Det har varit så varmt i höst större delen av tiden och jag har haft lite för mycket att göra, så raden med potatis har fått vara, förutom de gånger då vi skördat för att äta och det har självfallet blivit några gånger.

Som den som läste i våras vet så förodlade jag 1kg potatis i mjölkkartonger med lite planteringsjord. Våren blev väldigt kall. Mina kartonger fick flytta ut i växthuset istället för att grävas ner. 10 juni var det fortfarande för kallt i jorden (det ska vara minst 8 grader), men nu började mina förodlade potatisplantor behöva få komma i riktig jord. Jag grävde därför en fåra i min upphöjda bädd och satte fönster över för att påskynda uppvärmningen. Dagen efter fick de komma ner i jorden, rätt djupt. Sen fick de leva ett tag under dessa fönster eftersom det var både kallt och blåsigt, men så småningom fick de avhärdas under fiberduk för att till slut klara sig på egen hand.

potatis under glasrutor

Potatisen såg väldigtmycket fin ut väldigt länge, men när jag kom hem från Svalbard första veckan i september upptäckte jag bladmögel. Då måste man snabbt kapa blasten och ta bort den. Om man hinner göra detta i tid så klarar sig knölarna.

Sen dess har potatisarna fått ligga kvar i jorden. Dels mår de bäst där och dels har det varit så mycket annat. Jag täckte för säkerhetsskull med både en massa grönt som jag rensat bort i landen och fiberduk för att jorden inte skulle frysa. Det har varit riktigt kallt vissa nätter, ända ner till 10 grader, men under min täckning har det sett bra ut ut.

Idag kände jag dock att jag inte vågar mig på att vänta längre, så nu är alla potatisar ur jorden. Det blev en hel fullstor nätsäck! Jag har inte vägt den, men den var tung. Till det ska man lägga att vi skördat under hösten och redan ätit upp en hel del redan. Jag är väldigt nöjd med utdelningen som blev på den lilla påsen sättpotatis som jag startade med! 🙂

Potatis är underskattad tycker jag. Man kan göra så mycket gott; palt, gnochi, rårakor, stuvad potatis, klyftpotatis, potatissoppa med curry…Jag kan bara hålla med Paul som bl.a är kock i programmet Strömsö att man borde slå ett slag för potatis och prata mera om smaken! I det här programmet så gör han bl.a en 1-2-3-lag och häller denna på tunna skivor kokt potatis och blandar detta med potatis tillredda på flera olika sätt i en potatissallad.

De sista morötterna fick också komma upp idag. Jag använde grepen för att göra hål i det yttersta jordlagret som frusit. Jag gjorde det mera för att inte bryta av de tunna Suger snax-morötterna. Morotssäsongen har inte varit lyckad och det var därför dessa fått stå kvar tills nu. Smaken är det i alla fall inget fel på även om de kunde varit större!

2 reaktioner på ”Idag grävdes de sista potatisarna upp

Kommentera

