Varför äter växter kött?

Jag har införskaffat två köttätande växter. Det ska bli lite spännande att se om jag lyckas hålla dessa vid liv.

När jag fotade den här Venusflugfällan så såg jag nu efteråt att det verkar vara en liten filur som hänger och dinglar ”i käftarna”. Den är kanske för liten för att växten ska registrera det hela.

Venusfällan

Den andra vet jag inte vad den heter. Jag har förlagt namnlappen, men den är lite läcker för den har en bägare som flugorna ska falla ner i. Bägarna växer ut från bladen. Jag har inte lyckats se om någon falllit ner.

köttätande växt

Det finns köttätande växter som t.o.m äter smådjur som faller ner. Hittade den här korta filmen som visar en stackars groda som fallit ner. Min köttätande växt kommer nog inte att fånga den storleken hoppas jag!

Köttatande växter är lite fascinerande. Man kan ju undra varför de inte gör som alla andra och nöjer sig med att ta upp näring från jorden. Åtminstone de svenska köttätare som vi har lever på jordar som är lite fattigare på kväve och fosfor. Dessa ämnen finns däremot  i insekter och smådjur. Ämnena är viktiga för att bl.a kunna bygga DNA., men kväve finns även bl.a  i proteiner och i klorofyllmolekylen.

Det ska bli spännande att se om de lyckas ta några spyflugor i sommar. Ni vet de där irriterande varelserna som ihärdigt studsar mot taket, speciellt då man planerar att sova… 😉

köttätande växt_bägare

10 reaktioner på ”Varför äter växter kött?

  1. Spännande! Vi har kopiösa mängder flugor på vinden där jag sitter och syr så har funderat på att gräva upp lite sileshår från myren och ha i fönstren. Dock har jag för mig att de är ruskift svårskötta eftersom de bara trivs på myrar.

  2. Ska åka och handla krukväxter med ett barnbarn som just fått en egen lägenhet – kan tänka mig att hon skulle tycka att det är häftigt med en köttätare. Själv är hon vegetarian!
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

  3. Hihi, det blev mycket riktigt en sådan där köttätare med lockförsedda kannor! Barnbarnet undrar hur man bäst sköter den.
    Allt gott!/Laila

    1. ja där kan jag nog inte ge några expertråd Laila, men de får inte torka ut men de ska ha mycket sol sa de då jag köpte mina. Jag gissar att det blir ännu bättre om man hittar ett populärt flugfönster åt dem också! 🙂

Kommentera

