Frusna squashplantor 13 juni gör mig BESVIKEN

frost i squashlandet

Efter en fantastisk maj och när vi nu passerat 10 juni, så tänkte jag inte så mycket på att det jag planterat ut skulle ta skada, men i natt var det lite för kallt för squashen. Det var ingen skillnad på Costata Romanesco , Tondo Chiaro de Nizza eller  Tromboncino. Tack och lov så var de bara de yttre, större bladen som tagit skada. De inre var fina och blomknopparna likadant. I natt täcker jag dom med fiberduk. Jag vet ju att squash är lite känsligt så jag kunde ju ha räknat ut det med lilltån när det kändes kallt i går kväll…

Bilden ovan ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 13 Bakslag)

squashblad

När jag inspekterade plantorna så såg jag en söt liten metallicgrön fluga. Rätt snygg, men väldigt liten. Som jämförelse kan du se taggarna bredvid. Det är dom som sticks när man tar bort fula blad.

Bilden ingår i fotoutmaningen 365 foton nr 193 Metallic

sqashfluga 2

6 reaktioner på ”Frusna squashplantor 13 juni gör mig BESVIKEN

  1. Men fy så trist! Hur kallt var det? Ska nog kolla lite extra på rapporten i kväll – har ju planterat ut så väl squash som gurka och bönor.

    1. Är osäker på hur kallt det var. Jag har ingen sån termometer att jag kan se i efterhand, men eftersom inget annat var skadat så var det nog inte jättekallt, men tillräckligt för squash..Ja det kan nog vara läge att ha lite koll för även gurka och bönor är ju lite känsliga.

Kommentera

