Om ”Klimaforskning i polare landskap”

Efter kursen jag var på i Svalbard så ville de att någon skulle skriva några rader om den. Det här blev mina rader. Bilderna är till största delen tagna av våra lärare från NAROM (Nasjonal senter for romrelatert opplæring)

Texten är skriven av Lena Ericsson, lärare i naturkunskap på NTIskolan, Umeå

I ett sånt här majestätiskt landskap inser man hur beroende vi är av naturen och av varandra.I ett sånt här majestätiskt landskap inser man hur beroende vi är av naturen och av varandra.

Under fem dagar på Svalbard fick vi 19 lärare från hela norden studera hur man kan se att klimatet ändrats. Vi tittade på geologiska formationer, mätte temperaturer i luft och i borrhål, jämförde satelitbilder och foton från idag och förr samt tog del av gammal statistik. Till vår hjälp att bearbeta alla dessa data hade vi SPARK datalogger och QGIS.

Här ska vi se hur långt ner det är till permafrosten. Därefter ska vi mäta temperaturen i vårt borrhål.Här ska vi se hur långt ner det är till permafrosten. Därefter ska vi mäta temperaturen i vårt
borrhål.

Varje förmiddag var det spännande föreläsningarVarje förmiddag var det spännande föreläsningar

Svalbard lämpar sig bra för att se dessa skeenden eftersom det under några få år skett stora förändringar när det gäller glaciär­ och permafrostsmältning. På Svalbard kan man även på en relativt liten yta se hur…

View original post 462 fler ord

6 reaktioner på ”Om ”Klimaforskning i polare landskap”

  1. allt du skrivit och tagit upp är intressant. Jag vet inte hur många gånger jag ångrat att jag inte valde Natur utbildning istället…men å andra sidan har jag en del baskunskap pga rent intresse och jag arbetar som språklärare på NA-programmet. Så…härligt i alla fall!

    1. Jag funderade väldigt länge på att bli språklärare 🙂 Att kunna kommunicera är så oerhört viktigt och roligt! Naturintresset kom sent i livet, men det är också roligt! 🙂

Kommentera

