Kämpat hela morgonen för att fota de små liven

Jag är inte helt förtjust i att jag inte lyckas bli av med bladlössen  som sitter och suger på mina paprikor. När man inte kan bli av med dem kanske man kunde fota dem i allafall tänkte jag, men de är så rackarns små och ljuset inte helt optimalt så det är svårt att få till det.

bladlöss

Bland alla bladlössen så fanns de små vita konstiga insekter. Jag blev inte klok på vad det var och frågade i gruppen ”Vilken insekt” på Facebook. och fick svaret att det såg ut som det som blir över då bladlössen ömsat skinn. Det förklarar varför det var stört omöjligt att fota och omöjligt att se vad det var! Lite pinsamt att jag inte visste det tyckte jag men …man kan inte veta allt 😉

Till nästa gång vet jag.

Tills dess fortsätter jag tappert spola av mina paprikor med jämna mellanrum och längtar efter att en hungrig bladlusätare ska komma in i mitt kök.

bladlöss + vita små

suddig vit bild

11 reaktioner på ”Kämpat hela morgonen för att fota de små liven

  1. Gröna och svarta bladlöss har jag stiftat bekantskap med (och bekämpat med såpvatten) men röda har jag aldrig sett. Är det en speciell paprika-bladlus kanske?
    Hoppas dina plantor klarar invasionen.
    Önskar dig en fin fortsättning på helgen!

    1. Ja jag tror det här är en sort som gillar paprika mest. Inte alls lika förtjusta i chilin. Några har sprungit över på basilikan och tomaterna, men inte alls lika många där.

  2. Usch för ohyra! Jag har några små gröna eländen på Oxalisarna och hoppas verkligen att de inte hinner ta sig över till tomaterna och chiliplantorna innan det går att ställa ut dem i trädgården.

Lämna en kommentar