Knoppar, kart och gyllene flugor

Idag har jag tittat runt i min trädgård. Kålbladen blev inspekterade och där fanns några rapsfjärilsägg och larver på  bladen trots att jag gick igenom alla blad igår kväll, men det blev nog lite slarvigt för det var extremt myggigt.  Passade även på att rensa bort spottstrit. Det fanns tyvärr alldeles för många av dom. Jag gillar mångfald i min trädgård, men spottstrit, kålätande fjärilslarver och mygg gillar jag inte alls.

Det roliga var att jag upptäckte att det fanns jordgubbskart! På min bild ser man ganska tydligt fröna. Det är dessa som kommer att hamna för tätt och göra att jordgubben blir hård och mindre aptitlig om man inte tar bort spottstritarna som jag berättat om förr.

jordgubbskart

Andra bär som också har kart redan nu är vinbären. På en av klasarna hittade jag en gyllene fluga. Det är först  i år jag upptäckt att även flugor kan vara rätt snygga. Först den metallicgröna vapenflugan jag såg i squashlandet härom dagen och idag denna gyllene fluga, Jag inte har en aning om vad det är, men det kanske du har?

gyllene fluga

Krusbären har också knutit sig. Det är kanske bäst att äta upp alla krusbären i frysen innan det kommer nya. Fick tips om att man kan  göra s.k fruktläder. Blir som godis när man mixar bären och brer ut på ett bakplåtspapper och torkar på max 50 grader. Ska bli segt och lite sötsyrligt. Vissa sötar med honung och andra sötar inte alls. Man får prova sig fram helt enkelt.

krusbärskart

Hallonen har inte kommit lika långt, men förhoppningsvis så blir de i alla fall extra söta och goda i år eftersom vi tagit bort de träd som skuggat. Ju mer sol desto sötare bär. Imorgon verkar det inte bidra till sötman i alla fall. Ska både regna och blixtra säger yr.no. Jag hoppas de har fel, för nu vill jag fortsätta min semester MED sol!

hallonknopp

2 reaktioner på ”Knoppar, kart och gyllene flugor

  1. Det är en blomfluga. Någon av de ca 350 olika som finns i Sverige.
    Snälla, vackra varelser som äter nektar & pollinerar glatt det mesta som blommar.
    Larverna till nästan alla blomflugearterna mumsar i huvudsak i sig bladlöss.
    Massor med bladlöss… 😉
    Det är ju bra!
    /A-L

Kommentera

