Har jag gjort rätt med min kardon?

I fjol läste jag om kardon, en gammal växt som alla trädgårdsmästare hade förr. Den ska påminna i smaken om kronärtskocka som den också är släkt med, men det är inte blommorna utan stjälkarna man äter. Jag fick väldigt maffiga och rent av vackra plantor som t.om hann knoppas innan hösten kom, men det jag missade var att de skulle blekas minst 4 veckor innan frosten tar dom för att kunna ätas. De blir annars för beska och jag vet för jag provsmakade…

I år sådde jag dom igen, tog vara på 3 plantor och planterade dom på ett ställe i trädgården. När jag köpte vindruvorna så insåg jag att egentligen behövde vindruvorna den platsen, så kardonplantorna fick flytta trots att de hunnit bli rätt stora. Sen har de inte vuxit så vansinnigt mycket mera tycker jag.

Helt plötsligt insåg jag att jag höll på att missa 4 veckors blekning igen, men hittade lite gammal svart täckväv som var lite trasig och virade några varv runt mina plantor. Särskilt vackert kanske det inte blev, men förhoppningsvis funktionellt.

Frågan är nu bara: har jag gjort som man ska?

kardon

Kommentera

