Igelkottens återkomst

Igårkväll, när det börjat skymma, såg vi något  vi inte sett på flera år; en igelkott.

De sista resterna av igelkottar som jag såg var två uppochnedvända skal inte långt från varandra. Någon hade vänt på igelkottarna och helt enkelt ätit upp dem från undersidan där det inte finns några taggar.

Den här igelkotten levde däremot och såg bara pigg ut, men skyndade sig att gömma sig när jag kom dit med kameran.Det var lite för mörkt för att det skulle bli en bra bild.

Jag antar att vi måste haft igelkottar här även om vi aldrig sett dem på flera år, för vi har allt som krävs egentligen. Det finns en äng där de kan leta mat. Det finns feta daggmaskar och diverse larver och annat  i trädgårdslandet. Sjön är precis i närheten så det finns vattten. Det finns dessutom massor av diverse rishögar och några uthus som de kan krypa in under för att överleva vintern.

En del jag känner har nästan för många orädda igelkottar i sin närhet och de är inte längre så imponerade av igelkottsbajs på altanen.

Ett tag höll igelkottarna på att dö ut, men nu anses de inte hotade längre. Igelkottar har funnits här på jorden i 65 miljoner år, så det vore ju synd om de inte fick vara kvar ett tag till.

 

igelkott

8 reaktioner på ”Igelkottens återkomst

  1. Jag har inte sett det Taggiga djuret sedan jag flyttade från Stockholm 1988, då såg man många både levande, och platta efter vägarna.
    Svante

      1. Samhällsservicen är ju koncentrerad dit numera, så varför inte. Att samhällsservicen i städerna är undermålig märker de inte förrän de flyttat dit, och då är det för sent, att ångra sig.
        Svante

    1. jag tror de vanligtvis är lite skygga och kommer fram först på sena kvällen, men som sagt jag har inte sett någon heller på många år, så det här var riktigt roligt!

  2. Har en kompis som har en inneboende igelkotte under altanen och två igelkottar finns just nu i närheten av ett naturreservat där jag bor.
    Nej, de får inte försvinna från jorden.

Kommentera

