Frost på mornarna

Nu är det frost när man vaknar. Den försvinner under dagen, men några kalla nätter har förvandlat en del perenner till små bruna högar. Den här bilden är från början av veckan. Idag var det ännu frostigare, men jag hann inte ta fram kameran för jag var inställd på att tömma tomatväxthuset. Nu är det gjort. Alla gröna, halvröda tomater ligger på köksbordet och väntar på att bli uppätna eller hängas upp.

Tomathuset är tomt förutom några trädgårdsdekorationer som får komma in under vintern och några kålplantor.

Grävde ner några tupanlökar och påskliljelökar också därinne så kanske det blir en tidigt blomning när det börjar våras. Nu är det dock höst och naturen förbereder sig på att vila.

Jag har sett David Attenboughs serie om Mikromonster. Fantastiskt foto! När man ser insekter och spindlar  jaga så där i närbild så behöver man inte några actionfilmer eller skräckfilmer heller för den delen. Jag är glad att de är små egentligen. 😉 Programmen är 50 min, men man kan nöja sig med att se ungefär halva tiden. När den egentliga filmen vistats så visar man ”bakom kamerabilder” och upprepar dessutom en massa scener som man redan sett. Det var lite tröttsamt kan jag tycka, men de första 25 minutrarna på program 1-3 är väl investerad tid! (4:e är ren repetition igen…)

Mikromonster

höst på ingång

9 reaktioner på ”Frost på mornarna

  1. Definitivt höst nu, fast vi inte haft frost de två sista nätterna. Jag väntar på att de sista löven ska falla, så jag kan kratta upp dem, och hinner jag inte innan snön får det bli till våren, för jag vägrar att kratta allt 2 gånger i höst.
    Svante

    1. Vi krattar inga löv. Vi klipper upp dem när gräset klipps för första gången på säsongen. Det funkar eftersom vi bara har björ, rönn och liknande löv. Hade vi haft lönn och ek hade det varit en annan historia!

      1. Jag hoppas på snön, men grannarna gillar inte att det flyger kring löv när de krattat. Fast ännu har inte de heller krattat.
        Svante

Kommentera

