Kvanne verkar vara populär getingföda

Äntligen kom då sommaren även till oss. Jag har njutit av sommarsol och värme senaste veckan och t.o.m kunnat simma i sjön. Underbart!

I trädgården har jag en kvanne som blommar ordentligt i år. På blommorna är det alldeles fullt av getingar. Jag ser inga andra pollinerare på just den. Kanske de håller sig undan eftersom getingar också är rovdjur? Getingar fångar larver och insekter som de matar sina larver med.

många getingar på kvanne

På den här bilden ser man verkligen den berömda ”getingmidjan” på getingen. Bakkroppen sitter knappt ihop med resten….

Jag undrar var de bor i år för de bor i alla fall inte på balkongen som de gjorde häromåret och inte heller i den kompost som jag tagit bort. Kompost-getingarna blev lite jobbiga eftersom de tyckte att jag inte skulle kunna gå in i växthuset. När hösten kom tog jag därför bort det jordgetingboet och kunde då på nära håll se hur de byggt sina våningar. Du kan titta här om du inte såg det då: jordgetingbo

Nej, nu ska jag fortsätta njuta av den varma sommarkvällen! 🙂

geting på kvanne

5 reaktioner på ”Kvanne verkar vara populär getingföda

  1. Fantastiska bilder och många intressanta inlägg på denna blogg, som jag hittade till tack vare den regndränkta humledrottningen. Den dyker upp när man söker på Google på humlor.

    Jag använde den bilden på min blogg, med hänvisning hit – hoppas det var OK, annars tar jag genast bort den!

      1. Tack!

        Ja, ju mer jag läser på om humlor (och deras kompisar) desto mer upprörd blir jag över storskalig giftbaserad odling som hotar pollinerarna och på sikt oss allihop!

Kommentera

