Maskkompost

Jag har varit lite osynlig här på bloggen under hösten och vintern, men nu har et börjat bli allt mer i fönstren och då är det kanske läge att börja skriva ner allt som händer. Jag börjar med att rapportera om min maskkompost som jag fick förra sommaren?

I vinter har jag ju haft min maskkompost inne i badrummet.Det har fungerat bra för det mesta. Det man absolut inte ska göra är att ge sina maskar för mycket och för energirik mat upptäckte jag dock. Då blir det för varmt och börjar lukta. Jag hade köpt en havregryn som smakade mögel. Tyvärr öppnade jag påsen rätt lång tid efter inköp, vilket gjorde att jag inte brydde mig om att ta tillbaka den till affären utan lade innehållet i maskkomposten bara. Detta i kombination med ett torkat tacobröd blev för mycket av det goda.

Värmen steg efter något dygn och jag fick inte ner den först. Maskar vill inte ha det varmare än 26 grader. Det är växelvarma och kan inte reglera sin temperatur som oss utan de måste befinna sig i en miljö som har rätt temperatur. Varmare än 35grader så dör de och kallare än 0 grader så dör de, men helst vill de ha kring 26 grader för att må bra.

I en maskkompost så är det inte bara maskar som äter utan även bakterier och svampar och när dessa äter så blir det alltid värme som en restprodukt. När det blev så där mycket att äta upp så blev det mycket värme! Till slut ställde jag ut lådorna i vinterkylan och avvaktade att temperaturen skulle gå ner.Jag var t.o.m tvungen att ringa chefen och säga att jag skulle jobba hemma pga ”Vård av mask”.  😉 (Det är tur för mig att jag har en förstående arbetsgivare som låter mig jobba hemma ibland. Ibland har jag jobbat hemma även för att kunna kyla ner växthuset när det varit för varmt!)

Hur som haver har det nu blivit en del mull av all kompost så det kommer att bli perfekt att förstärka krukjorden med i vår. :).

maskkompost

4 reaktioner på ”Maskkompost

  1. Härligt att läsa dina inlägg igen😃. Var nere o kollade min kolonilott idag, usch vad geggigt😞. Men hittade lite persilja och pärlhyacinter som var på väg upp! Härligt!😃 Ha det gott!

Kommentera

