2016 ett fantastiskt hallonår!

Den här våren/sommaren har det inte  blivit så många blogginlägg. Det har varit så många andra saker än trädgård och foto som behövt sin uppmärksamhet också.

Något som växer så att det knakar vare sig man engagerar sig i dem eller inte är skogshallonen som vi har tur att ha på vår egen tomt. Jag tror aldrig att vi haft så fina och stora hallon som i år! Väldigt få som har ”mask”. Nu är det inga egentliga maskar man kan se i hallonen ibland utan larver av hallonänger. Jag fotade de färdiga skalbaggarna av hallonänger förra året. Om någon vill se hur de ser ut kan ni titta här.

Det är en fröjd att plocka när de är så fina. Det går fort att få ihop hallon till frukostfilen!

Det var förövrigt tur att det blev ett bra hallonår i år.Jordgubbarna gav ingen superskörd förra året och en  hel del blev förstörda av jordgubbsstekel. I våras så gjorde jag av den anledningen ett nytt land och nyplanterade plantor brukar sällan ge så stor skörd. Vi har därför inte kunnat skörda som vi brukar.skogshallon.Vinbärsbuskarna var vi också tvungna att  klippa ner och flytta i våras eftersom trädgårdshallonen invaderat området och var på väg att fortsätta sprida sig in trädgårdslandet. Hallonbuskar är duktiga på att sprida sig, vilket kan vara både bra och dåligt, men hur goda de än är så är de jobbiga att rensa bort när de hamnat på fel ställe. Hur som helst så blir det inga vinbär i år. Det är därför krusbär och hallon som finns till förfogande hemma hos oss, men så länge som hallonen är så här stora och goda är det synd att klaga! 🙂

 

 

 

6 reaktioner på ”2016 ett fantastiskt hallonår!

  1. Här är med ett rekordår när det gäller bär och även svamp. Jag har nog aldrig sett så mycket blåbär, hallon och lingon och kantareller kommer det överallt. Otur att frysen nästan är full redan. Kanske skulle hitta en till på Blocket? 🙂

    1. Ja om jag det visste. 🙂 Jag fick några plantor av min syster för 20 år sedan som i sin tur ärvt dem…Jag vet inte, men både trädgårdshallonen och framförallt skogshallonen har varit fantastiska! Häromkring har folk plockat hallon i skogen och fyllt frysarna. De har inte ens haft mask. Verkligen ett bra år helt enkelt.

Lämna en kommentar