Mer intressant än estetiskt tilltalande kanske

Ibland när man fotar så där nära med ett makro-objektiv så upptäcker man saker som man inte sett. Jag blir så där barnsligt förtjust när jag ser saker i bilder som jag vet i teorin, men inte sett i verkliga livet. Sugsnablarna hos insekter är omgjorda mundelar som smälter samman till ett rör. I den  här 3 minuter långa filmen om fjärilar så får man se en nykläckt fjäril där snabeln fortfarande är i två delar.

I min bild nedan tycker jag att man kan se hur snabeln är en förlängning av mundelarna som sedan smälts samman. Om bin och humlor kläcks med en tvådelad snabel har jag däremot ingen aning om.

Den blomkalk som den här humlan sticker ner sin snabel i för att suga upp nektar är en av alla dessa småblommor som finns i en solros i alla fall.

humlesnabel_närbild

 

 

5 reaktioner på ”Mer intressant än estetiskt tilltalande kanske

  1. Vilken underbar bild på lilla vackra humlan😃. Intressant fakta om fjärilen, det hade jag ingen aning om. Kunde tyvärr inte se din länk☹ , om fjärilen. Ha en skön o härlig helg! Jycken o jag ska plocka blåbär!

Lämna en kommentar