Felplacerat (bild 149 av 365)… eller Dags att gå ut på äggjakt..

Nu har både vitlök och gräslök kommit upp rätt mycket och då kommer även lökbaggarna. För de som vill veta hur ägg, nymfer och baggar ser ut så kommer en gammal blogpost här.

De är väldigt lika liljebaggar så för er som vill bli av med liljebaggar så ser ägg och numfer rätt identiska ut, men liljebaggarna hittar man på liljor och inte på lök.

trädgårdssurr

Det gäller att vara snabb att hitta igen äggen till de insekter som man inte vill ska äta upp ens mat. Nu är lökbaggarna i full gång att försöka erövra världen. Jag såg ett kopulerande par i kväll. Tyvärr var jag då utan kamera. De tu finns inte längre bland oss, men jag tror att de dog lyckliga.

Hittade senare de här orangea äggen som jag förmodar är lämningar från ett annat lyckligt lökbaggepar. Hur vackra de än må vara så var de i mina ögon felplacerade där de satt på en rödlöksblast. Jag plockade bort dom, vilket jag kommer att göra med alla liknande småägg som jag hittar på mina grönsaker. Meddelas endast på detta sätt.

ägg _lökbagge_på rödlök

Om du blev nyfiken på hur äggen skulle bli om de fick fortsätta att utvecklas, så kommer bilder från förra året här från larv till skalbagge. Den första bilden är lite läskig eftersom larverna…

View original post 49 fler ord

Kommentera

