Skadedjur eller inte beror på från vems håll man ser det

Jag skulle rensa bort nässlor från ett trädgårdsland som jag inte helt hunnit ta i bruk för 2 veckor sedan, men upptäckte då att det fanns massor av nässellarver på plantorna. Eftersom jag för ovanlighetens skull inte har platsbrist i år så fick några av dessa plantor stå kvar orörda.

nässellarver i massor

Nu ser plantorna rätt hemska ut. Om detta varit något jag odlat hade jag blivit ledsen och upprörd, men nässlor har jag i överflöd så det är inga problem att låta fjärilslarver äta upp överskottet. 🙂

nässla_uppäten

När jag nu tittade till dem igen, så var de flesta larverna borta, men några enstaka fanns kvar. Om larverna blivit uppätna eller om de hunnit förpuppas vet jag inte.Någon puppa kunde jag inte se.

nässellarv

Förhoppningsvis så kommer några av alla att överleva till färdig fjäril, hinna äta upp sig i sommar och så småningom övervintra till nästa år då de kan lägga ägg och allt börjar om igen. 🙂

Nässeljäril_2

2 reaktioner på ”Skadedjur eller inte beror på från vems håll man ser det

  1. Härligt att de fick chansen! Vi har ont om blommor – allt har torkat, och vi har ont om fjärilar. Jag måste meddela att jag har inköpt en Apotekarros och älskar den! Den blommar nu och doftar, precis som du berättade. Tack för tipset!

    1. Ja jag har förstått att det varit väldigt torrt söderut. Det har varit rätt torrt även här, men inte särskillt varmt, så det har inte blivit samma skador.

      Nu har det regnat rejält några gångar så ska det bli varmt imorgon, så jag hoppas på en växt explosion!

      Kul att du gillar apotekarrosen! Min har bara knoppar ännu, men jag längtar efter doften 🙂

Kommentera

