Nu blommar sälgen!

Det är rätt kallt hemma hos mig igen. Vi fick några dagar av sommarvärme, men nu är det mer normala 8-10 grader igen. Det är ju trots allt bara början av maj och då brukar vi inte gå i shorts här uppe i Umeåtrakten.

I dag på morgonen så var det ett enormt surrande kring Sälgträden som finns på min tomt. Sälgen är ett viktigt träd för insekterna i norra Sverige och speciellt för alla humledrottningar som nu behöver äta upp sig efter en lång vinter. Det finns annars inte så många blommor nu, men sälgen blommar tidigt!

Humledrottningarna övervintrar som färdiga insekter. De parade sig i höstas och har spermierna lagrade i kroppen så de kan nu befrukta sina ägg allteftersom de ska läggas, men först måste de äta ordenligt och då är det väldigt bra att det finns mycket blommor på sälgen. Om du tittar noga kan du se humlan på bilden. Den var lite för högt upp för att jag skulle kunna zooma in den.

nu blommar sälgen

Sälgträden har antingen honblommor eller hanblommor. Det här är en honblomma med enbart pistiller på. Den fotade jag i morse. Man kan se vattendroppar på den eftersom det regnade i natt. Tittar man noga så ser man också små hår. Sälgblommornas knopp är videkissarna som vi ser tidigt på våren.

honblomma, sälg

Humledrottningarna lägger ägg hela sommaren. De första äggen som blir larver matar hon själv. När dessa blir färdiga humlor kallas de för arbetare och de kommer nu i fortsättningen att sköta om alla de övriga äggen som drottningen lägger. De humlor man ser flyga under sommaren är dessa arbetare som är ute för att samla in pollen till larverna.  För att humlorna ska klara sig bra så är det viktigt att det finns många olika slags blommor under hela säsongen. Där kan alla vi som gillar odling hjälpa till. Genom att se till att det finns blommor hela våren och sommaren och en bit in på hösten så får vi det vackert omkring oss och alla behövande insekter får mat. Det är en win-win situation helt enkelt! 🙂

Helgen kommer jag att anvvända till att fortsätta diverse projekt och plantera om växter som jag har i växthuset. Tiden har inte räckt till för att dokumentera det jag gör i bloggen, men det får bli en ”efterbild” av det jag gjort i stället.

Må ni alla få en bra helg!

 

8 reaktioner på ”Nu blommar sälgen!

  1. Jag tycker att de första bina man ser på våren är mycket större än de man ser resten av sommaren. Är det för att de är honor? Jag har haft två bamsehumlor inne i köksfönstret redan.

    1. Det är drottningar man ser först på våren. De är alltid lite större. Sen kan arter vara lite större eller mindre också, men inom de olika arterna är alltid drottningarna störst. Arbetarna är också honor. Mer mot slutet av sommaren så lägger drottningen obefruktade ägg och det är hanar, de sk drönarna. De har bara en uppgift och det är att befrukta nästa års drottning. De befruktar dock inte sina systrar utan ger sig iväg till ett annat bo för att hitta blivande drottningar. 🙂

  2. Vi har också kyligt här i Ljusdal. Värmen stannade till och liksom ”kom av sig”. Det snöade t.o.m lite lätt för ett par dagar sedan. Hoppas det blir varmare snart igen. En och annan humla har jag också sett. Ha det gott! Vi ses snart igen! 😉

  3. Här har lönnen nästan blommat över efter en vecka med ca 25 grader. Bin, hunlor och getingar har varit som tokiga verkligen så det är fullt ös. Tre sorters humlor har jag sett i rabatterna än så länge 🙂

  4. Läcker bild på honblomman! Oh, vad jag saknar min stora sälg som rämnade och fick tas bort förra sommaren. Om humlor: de har varit enorma och farit runt som tokar den här våren. Förra våren var de lätta att fota men den här våren har de inte varit stilla i många sekunder. In i huset flyger de också, jag har säkert motat ut ett tiotal bamsehumlor.

    1. Ja det är sorgligt på något vis när gamla stora träd dör. Det som är lite bra med just sälg och andra salixväxter är att de växer fort så du får stoppa ner en liten pinne i år så har du ett träd om 10 år. 🙂
      Funderar om det kanske varit lite varmare så att de känt sig lite piggare dina humlor i år. Här kom värmen av sig, men hemma hos dig kanske ni har det lite varmare?

      1. Stubben skjuter skott så jag får väl ta nåt av dem. Ja, det var nog när det var varmt och soligt som de var så där tokiga. Nu när det blev kallare har jag faktiskt inte sett till dem.

Kommentera

