Påfågelögonen bunkrar upp

Blomman heter strålöga och fjärilen är en påfågelöga och de gillar varandra. I helgen har det varit massor av påfågelögon just på dessa blommor. Att jag har så många av den här fjärilen kan bero på att jag även har massor av nässlor i den vildare delen av trädgården. Påfågelögonen lägger sina ägg på nässlor.

Påfågelögonen övervintrar som färdiga fjärilar så de som flög runt här i helgen bunkrade upp inför vintern gissar jag.

påfågelöga i profil

 

påfågelöga_ vingspann

påfågelöga_tandem

 

12 reaktioner på ”Påfågelögonen bunkrar upp

  1. Så vackra dessa fjärilar är! Nu ska jag skaffa strålöga till nästa år😃. Kanske man får många besökare då 😃. Och alltid lika fina foton från dig!

  2. Så fina bilder på dessa så otroligt vackra fjärilar! Jag hade en påfågelfjäril på besök bland mina pepparmynta. Men jag har inte någon bra kamera så fick inte så här fina bilder. Men jag är glad att den satt still en liten stund. Så himla vacker! 🙂

    1. Jag vet inte om det är så, men hemma hos mig finns det många. Det kan bero på att det finn mycket nässlor också. Annars kanske det är sånt man tar bort i närheten av där man bor?

Kommentera

