Det finns inga träd på Svalbard och inga gräsmattor att klippa

Det finns inga träd på Svalbard och inga gräsmattor att klippa. Det är väldigt långt norrrut. Longyearbyen finns på 78°N. För en jämförelse så ligger nordpolen på 90 °N och Malmö på 55°N och Kiruna på 67 °N.

Här är det permafrost i marken och det är bara det övre lagret som tinar på sommaren. När vi var ute och mätte tjockleken på det aktiva lagret, där det kan växa något på sommaren så var det runt 70 cm till 1 m beroende på var vi mätte. Det är pga detta som man måste bygga husen på pålar som jag berättat om tidigare. ”Hus-socklarna” som man ser är alltså inga vanliga socklar utan träribbor som bara döljer pålarna..

det finns inga gräsmattor på Svalbard

Med ett varmare klimat så tinar permafrosten. Det kan låta trevligt, men när permafrosten är på marker som en gång i tiden var myr och mossmarker så innebär det att det finns en ansenlig mängd metan fastfrusen i marken. Om marken tinar så frigörs metan och det är en väldigt mycket mer potent växthusgas än vad koldioxid är. Vi vill därför nte att permafrosten ska tina.

Även om det är kallt här på Svalbard och sommaren är kort så finns det växter, men alla är små. De flesta är bara 2-3 cm höga, men vissa blommor på en del gräs kan sticka upp lite mera, ca 30-40 cm i skyddade lägen, men högre växtlighet än så har jag inte sett. Om man ska klara sig som växt här, och inte torka ut i den arktiska vinden, så måste man förutom att vara låg även ha speciella anpassningar på blad. Alla blad jag sett har varit lite tjockare, lite succulenta och/ eller håriga.

succulent hårigt blad Svalbard

Att det finns blommor tyder på att det finns insekter, men jag har bara sett en husfluga på mitt hotellrum. Det är nollgradigt idag. I morse, kl 5 när jag fotade dessa växter så såg jag ett streck med gäss som flög mot varmare länder nu. Inga bildbevis efersom jag hade macroobjektivet på kameran. Det är sista dagen och jag har inte hunnit titta så mycket på växter eftersom kursen mest handlat om geologi, så jag passade på denna tidiga morgon.

Det förvånade mig att det fortfarande fanns blommor och inte bara frökapslar, men jag antar att det beror på att denna sommar varit ovanligt varm i augusti, upp mot 15 grader.

Nej, nu är det dags för den sista frukosten, avsluta kursen, packa ihop och lämna Svalbard. Alla vackra gräs som jag även såg får bli en annan gång.

Du som följer min blogg kommer nog att få fler inslag av Svalbard när jag hunnit hem och tittat igenom bilderna. 🙂

liten blomma

liten blomma 2 Svalbard

sippa svalbard

frökapsel 2 svalbard

3 reaktioner på ”Det finns inga träd på Svalbard och inga gräsmattor att klippa

Kommentera

