Sallaten har varit god och perfekt i år!

Jag har gnällt friskt här på bloggen om obefintliga jordgubbar och tomater som vägrar mogna, men sallaten är det i alla fall inget fel på! Jag gjorde som jag tänkt tidigare år. Jag sådde bara lite i taget en gång i veckan under juni och en bit in i juli och det visade sig vara ett bra drag. Fräsch och god sallat har det blivit av allt. Förutom av mina riktiga favoriter. Både isört och portulak har det faktiskt gått lite sämre för. Liten miss i räkningen var också att jag glömde så ruccola i juni, så den kom i jorden först när det började bli torrt och nu också varmt. Ruccola tycker jag fort blir för kryddig om man inte ger den tillräckligt med vatten. Den hade förmodligen blivit magiskt god om den fått komma i jorden lagom till de stora regnen som vi hade!

Jag tycker det är roligare när man kan plocka olika sorters blad, med lite olika konsistenser, färger och former.

sallat

Sallat gror bäst om temperaturen är under 20 vanligtvis, men kanske är det lite annorlunda för portulak och isört? Är det därför det gått sämre för dom? Lite isört har det blivit i alla fall. Isört har tjocka suckulenta blad och ser lite ut som tungor. Rätt saftiga. Man ska bara se till att de får vatten, annars smakar de lite salt.

isört

4 reaktioner på ”Sallaten har varit god och perfekt i år!

  1. Jag som alltid brukar ha olika fin sallad och sår efter hand har inte haft någon tur med någon sort förutom den tidigaste som var under drivhuskåpa. Tomaterna är sena och små, jordgubbarna likaså. Men så har det också varit regnfattigt och kallt här, dessutom har trädgården varit mer ansatt av sniglar och rådjur och jag vet inte vad än någon sommar. Det som blivit bäst är dock all sorts lök.
    ha en bra vecka/ Luna

    1. Här har det varit så kallt att inte ens sniglarna gillat den här sommaren. Jag tror knappt jag sett en snigel om jag ska vara ärlig.
      men däremot är allt gräsligt sent och jordgubbarna är både sena, små och få. Jag har aldrig varit med om ett uslare jordgubbsår!
      Den här veckan verkar bli den enda sommarvecka vi får. Tur för alla skolbarn som har en vecka kvar. Synd om alla som jobbar, men det är bättre att jobba i sol än regn i alla fall! 🙂 Njut av din vecka!

  2. Härligt! Härnere i Skåne har vädret inte varit riktigt lika illa men man kan se att under de senaste veckorna har det verkligen skjutit fart i landet. Jag har också haft tur med min sallat i år och i köksträdgården jag rår över har jag som tur är bara hittat tre sniglar. Håller med att det är härligt att har olika sorters sallat att välja mellan och i år odlar jag också lite olika mixsallater. Sen har man alltid sin favoriter 🙂 Isört har jag aldrig provat odla, låter spännande!
    Ha en fin och solrik vecka!

Kommentera

