En makaonfjäril fladdrade förbi

 

Jag brukar inte se makaonfjärilar så ofta, men när jag gör det så blir jag lite glad.

Som alla fjärilar behöver den blommor för att klara sig. Bästa sättet att hjälpa den att leva gott är därför att låta ängsblommor blomma.

Jag läste på jordbruksverkets sida att makaonfjärilar inte är direkt hotade i Sverige, men i Danmark finns de inte sedan slutet av 1970-talet pga att livsmiljöerna försvunnit.

Mer blommor till både folk och fä säger jag.  Vi borde ha mindre gräsmattor och mer ängsmark! Själv har jag en äng ner mot sjön. Där finns massor av insekter. Vill du se hur ängen ser ut så kan du se det här.

Makaonfjäril

11 reaktioner på ”En makaonfjäril fladdrade förbi

  1. Jag älskar makaonfjärilar, men de är väldigt sällsynta här. Din blomsteräng ser underbar ut – hade gärna haft en sådan! I år är det som sagt oerhört torrt här, och de hade slagit alla vägkanter när vi åkte till stugan. Så sorgligt, för där lever ju sommarens blommor och insekter. Jag håller med dig: Mer blommor till både folk och fä.

    1. Det ville inte den här heller egentligen. Den fladdrade på som bara den. Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas få en skarp bild. Min autofukus vill inte riktigt fokusera på det jag vill längre så det är manuellt som gäller. Det är inte alltid som jag hinner med då när det gäller snabba ”actionbilder” 😉

Kommentera

