Bygg fladdermusholkar om du vill slippa mygg!

Jag har aldrig sett en levande fladdermus flyga runt hemma hos mig så jag vet inte om de finns här i närheten, men det sägs att det gör det. Svenska fladdermöss äter insekter. Det  lär finnas fladdermöss som kan äta upp till 7000 myggor varje natt!

Många arter av fladdermöss är hotade. Ett problem som de har är boplatser. Därför kan de vara bra att sätta upp några holkar. De ska vara på 3-4 m höjd, gärna i ett träd med skyddande grenar ovanför, men fritt flygläge framför. Öppningen ska vara vänd mot söder.Bra om det finns vattendrag i närheten och gärna blandskog.

Min moster gav mig denna fladdermusholk i present och idag satte vi upp den. Den hamnade inte på ett träd, men på väggen på en liten stuga vi har på tomten nere vid sjön. Det ska bli spännande att se om någon flyttar in i år eller nästa år.

Helst ska man ha några stycken holkar i närheten av varandra, men det verkar inte vara så svårt att bygga om man är händig. Ritning finns på Naturhistoriskas hemsida

I vissa länder fungerar fladdermöss även som pollinerare. Om du spolar fram till 5:56 på den här filmen så kan du se en fladdermus unge som diar medan hens mamma flyger runt och äter nektar ur blommor. Fascinerande. 🙂

Har du några fladdermöss i närheten av där du bor?

fladdermusholk

Lämna en kommentar