Humla med kvalster

Såg inte kvalstren förrän jag kollade på bilden i datorn. Blev först lite förskräckt, halvt äcklad. Jag har sett bilder på varroakvalster som suger livet ur bin och bara tanken att själv ha en parasit motsvarande tallriksstor på min egen kropp ger mig krypningar….

När man läser om kvalster och humlor så verkar det inte vara lika farligt. Det verkar vara rätt vanligt att de liftar med drottningen hem till boet och där äter de upp spillning och annat. De fungerar helt enkelt lite som renhållningsarbetare. Vissa kvalster som lever av blommor liftar bara med humor när de vill byta blomma.

Kort sagt, det kanske inte är så farligt som det ser ut, men lite obehagligt känns det ändå när jag ser på bilden. Den kan kanske tjäna som en påminnelse om att vi människor inte alltid ska handla efter vad vi spontant fått för oss när det gäller insekter utan ta reda på fakta innan vi handlar…

humla_ med_ kvalster

11 reaktioner på ”Humla med kvalster

  1. Intressant läsning. Jag blev förskräckt första gången jag såg det på en humla och googlade för att hitta något om det. Fin bild på den ljusa humlan med kvalstren.

  2. Vi har en bekant som framgångsrikt bekämpat bins farliga kvalster med ekologiska metoder och stenhårt sagt nej till annan bekämpning. Nu har övriga odlare här nere i Skåne tvingats krypa till korset eftersom deras medel gjort kvalstren resistenta.

Kommentera

