Jord

Nu börjar jorden tina fram även hemma hos mig. Inte så mycket att jag kan börja gräva ännu, men tillräckligt för att man ska få livsandarna åter och man börjar känna att det kliar i fingrana!

Det som finns i jorden är väldigt viktigt. Använder man för mycket insekts eller svampmedel så påverkar man även växterna negativt. Växterna samarbetar med svampar och insekter. De blir lättare sjuka om de inte kan ha detta samarbete.

OdlingsTV och Stockholms universitet har gjort en  bra film om olika sorters jorder, vad de innehåller och hur de kan förbättras.

4 reaktioner på ”Jord

  1. Tur jag inte bor så långt norrut för jag kunde ju inte hålla mig utan planterade vårblommor redan i februari här 🙂 De dog givetvis för just i år blev det -15 grader ett par dagar vilket är väldigt ovanligt. Nu har jag petat ner lite rödlök, mangold, bondbönor och gråärt. Hoppas de klarar sig för det blir nog frost i natt…

      1. Det är frö så så länge de inte gror borde det gå bra 🙂 Det är ju snart maj och då är frostrisken nästan över. Småplantorna får vänta lite till.

  2. Hm, det snöade visst en kort stund idag med berättade maken. Typiskt aprilväder för nu på kvällen så stod jag och grävde utan jacka för det var så varmt 🙂

Kommentera

