En rätt medioker odlingssäsong går mot sitt slut

Det känns väldigt sent att skörda bondbönor nu. Jag har väntat in i det sista eftersom de inte varit riktigt fullmatade. Jag skördade dem ändå för enligt YR, så ska det bli kallt på nätterna nu.  I vanliga fall så brukar jag få massor, men eftersom bönorna är mindre än vanligt så blev skörden totalt sett mindre också. Inte fullt lika katastrofalt som jag först trodde, men definitivt mindre.

bondböna

Den här sommaren har varit rätt medioker rent skördemässigt. Inte ens squash och mangold har det blivit några större mängder av. Fram tills i dag har vi kunnat skörda, men det har inte varit den där enorma mängden så att man har frysen full med både soppa och ratatouille som jag brukar. Tvärtom så har allt gått åt under sommaren.

Rödbetor och morötter åker upp nästa helg. De som finns är goda, men små. Tomaterna har fått hänga kvar i växthuset eftersom de knappt börjat rodna och det trots allt varit hyfsat varmt på nätterna, men nästa helg så får vi tömma även det västhuset och ta in och hänga upp alla gröna tomater i fönstren. Raden med potatis som jag satte har sett väldigt fin ut hela sommaren, men när jag kom hem från Svalbard låg den ner och verkade ha drabbats av bladmögel. Jag skar bort blasten så snart jag såg det. Då kan man förhindra att det går ner i knölarna.  Blasten ska helst brännas så sporerna inte sprids. Knölarna ligger kvar i jorden och jag skördar allteftersom vi äter. Jag måste bara komma ihåg att ta upp dem innan de fryser fast! De håller sig bäst nere i jorden.

ogräs potatis

Den röda spetskålen däremot är ovanligt fin. Det har nog varit för kallt för insekterna som gillar kål, men kål klarar ju kyla själv, så det är nog sommarens enda positiva odlings inslag. Nej, gurkan glömde jag! Faktiskt så har gurkan levererat för ovanlighetens skull.

Paprikorna som varit i gurkhuset har inte varit lika generösa. Här på slutet så hade sniglarna börjat tugga friskt på både blad och paprikor och så syntes början på spinn, så jag klippte ner några av plantorna helt, tvättade upp dem lite och satte dessa i nya krukor med ny jord. De står nu i köksfönstret så får vi se om de tänker komma igen.

Nåväl skam den som ger sig. Idag åkte vitlöken ner i backen och även massor av tulpanlökar. De kommer att komma upp nästa vår och nästa sommar då kommer allt att bli annorlunda. Nästa sommar blir en riktigt bra odlingssommar. Det har jag bestämt. 🙂

röd spetskål

7 reaktioner på ”En rätt medioker odlingssäsong går mot sitt slut

  1. Det är nog samma här nere. Jag odlar inget precis längre – men eftersom jag får mer tid från i år, så kanske jag tar upp det igen. Jag är mest besviken över björnbären – de hann inte mogna i år och jag har inte ”fyllt frysen” som jag brukar. Bönderna säger sig ha fått ett gott skördeår i alla fall!

  2. Ja den här odlingssomaren har inte varit optimal. Ser att du också hänger tomater i fönstren. Det fungerar väldigt bra faktiskt. Jag har nu massor med mogna tomater som jag kan plocka av. Känns ändå lite lyxigt att få plocka tomater i oktober, även om det är i matrumsfönstret 😉

    Broccoli har gått väldigt bra för mig i år. Har haft två plantor som vi ätit av hela sommaren ända in i september. Och gurkorna gick bra här också, det blev många inläggningar som vi dessvärre har ätit alldeles för mycket av redan. Jag skulle ju ha dom i vinter 😉

    Kul att läsa andras skörderapporter. Och jag håller med … nästa sommar kommer att bli en perfekt skördesommar 🙂

    Ha en skön tisdag!
    /Anita

    1. Tack Anita! Jag hoppas din tisdag var bra den med. Ibland lyckas man för bra med sina inläggningar… ;), men huvudsaken att ni fick äta gott! Vi har inte lagt in någon gurka utan ätit i massor istället.

Kommentera

