Tomaterna fick komma ut en stund i helgen

Det har varit fint väder i helgen och tomaterna fick komma ut i växthuset på dagarna.Innan plantorna blivit för stora så brukar jag ta ut dem om det går. Det är för tidigt att ställa ut dem i växthuset dygnet runt ännu. Det kan fortfarande komma ganska kalla både dagar och nätter och det känns helt enkelt lite slösaktigt att dra igång frostvakten redan nu. En annan bra effekt av bärandet är att man får lite styrketräning på köpet! 😉

Det är  bra att plantorna får ordentlig med ljus när det går, för inne så blir det lätt lite för mörkt och det är svårt att inte ställa plantorna nära varandra. Allt det sammantaget gör att de ränner iväg på höjden om man har otur.

När jag burit ut mina plantor såg jag knoppar på flera av Chigellaplantorna. Det var lite extra roligt!

Årets första tomatknoppar_Chilega

I år sådde jag tomaterna en vecka innan 1 mars. Jag fick för mig att mina tomatfrön var för gamla och jag ville vara säker på att jag skulle hinna beställa mera om det inte fungerade. Så klart att de grodde! Det blev Mei Wei och Chilega och några Dina, mest körsbärstomater med andra ord. Dessa plantor har ännu lättare för att dra iväg och bli tunna. De verkar ha ännu större behov av mycket ljus.

I rabatten sticker det nu upp en hel del gamla perenner och några av dem har väldigt vedartade stammar. Passade på att stödja plantorna med hjälp av några av dessa. Gillar verkligen även de återanvändningsbara klämmorna som jag skaffade härom året. Det underlättar att slippa klippa och knyta snören!

 

tomatplantor_mjölkförpackning

Kommentera

