Såkalendern är på plats

Idag har jag gjort en sida som jag kallar för Såkalender 2014. Där tänker jag också skriva ner när jag kan skörda det första av den sådden. Det är alltid bra att komma ihåg för varje år så att man sår vid rätt tidpunkt.

Idag fick jag lust att så lök och citrongräs . Förra sommaren hann de inte bli så stora, så i år ville jag starta lite tidigare. Jag brukar annars inte starta före 1 mars. När jag sedan tittade i förra årets noteringar EFTER att jag sått klart, så insåg jag att lökfröna inte hamnade i jorden förrän den 28 mars…..Två månader tidigare hade jag inte tänkt mig, men vi får väl se hur det blir. Fröna var kvar från förra året, så det kanske är bra att kontrollera att de fungerar. Då hinner man beställa hem mer om något går snett! 🙂

Citrongräset jag sådde förra året fick under sommaren vara i växthuset i likadana stora krukor som paprikorna. Nu i vinter så står dessa krukor i köksfönstret. De största stjälkarna har hunnit bli ca 3-4 cm i diameter. Däremot så blir det inte några sidoskott att tala om. Jag kanske skördar det fel?

När jag sådde citrongräs idag så blev det 5 veckor tidigare än förra året. Risken med att så för tidigt är att det är för mörkt nu på vintern och man kan få för långa tunna gängliga plantor. För att undvika det har jag vanliga lysrör i fönstren som en extra ljuskälla. Det hjälper till rätt bra, men plantorna hemma hos mig måste klara sig i fönstren ända tills början av maj då man kan ställa ut dom i växthuset. Det underlättar därför om man har väldigt stadiga plantor som inte är alltför höga när man ska bära ut dom. Börjar man för tidigt så riskerar man bara att de går av på vägen ut. Man måste därför alltid göra en avvägning. Det måste vara tillräckligt tidigt för att plantorna ska hinna bli stora, men inte för tidigt så det blir gängliga och av dålig kvalitet.

Så där i sista stund så slängde jag ner några auberginfrön också av sorten Wenta. De är rätt snabbväxande, men de var stadig a i fjol och det tog ett tag innan de började ge skörd så jag chansar även med dom.

Nu är det bara att vänta. 🙂

citrongräs

2 reaktioner på ”Såkalendern är på plats

  1. Vad spännande! En tanke; kan man kanske klippa ned lökblasten om den blir för gänglig innan utplantering? Tänker att det borde kunna fungera, eftersom man kan behandla både purjon och salladslöken på den viset 🙂

  2. jo man kan klippa ner lökblast. Man ska bara tänka på att inte klippa ner för mycket eftersom det är det gröna som sköter fotosyntesen och därmed tillverkar alla kolhydrater som sedan lagras i löken. Med andra ord: om man tar bort för mycket får man mindre lökar. 🙂

Lämna en kommentar