Bildserie: Action nere vid sjön

Mating and fighting on a waterlilly leaf.

Idag var det action på näckrosbladen. Trodde först att det bara var två skalbaggar som satt på ett blad, men det visade sig att det var tre. Ömsom var det slagsmål och ömsom försök till att para sig. Det var riktigt fascinerande att se med vilken frenesi de slogs om sin hona. När jag tittade på några blad bredvid så hände samma sak där, tre stycken och två som slogs om en hona! Det var tydligen i dag som dessa skalbaggar hade bestämt sig för att försöka bli fler. Riktigt roligt blev det sen i kväll när jag gick ner för att se om man kunde se några ägg på bladen och det gjorde jag.  På flera av bladen finns nu äggsamlingar. Jag hoppas att jag har möjlighet att få se larverna så småningom också. Larverna äter på bladen innan de förpuppas.

Det finns en typ av långhorningar som heter näckrosbladbaggar. Dessa ska bete sig så här, men de ska vara gulbruna och mina ser väldigt gråsilvriga ut. Antingen är det ljuset eller så är de något annat än vad jag tror. Det var kul att få se i alla fall!

”Hon är MIN!”

”NEEJ, hon är MIN! Flytta på dig!”Näckrosbladbagge_kamp om honan

”Ger du dig?!”

Näckrosbladbagge_slagsmål

Näcrosbladbagge parar sig

Resultatet: en äggsamling.

ägg på näckros

 

10 reaktioner på ”Bildserie: Action nere vid sjön

  1. Vad roligt! Jag tycker att det är så spännande att iaktta sån här dramatik i insektsvärlden med kameran i handen, eller för ögat. Tidigare hade jag ingen aning om att sånt pågick.

Lämna en kommentar