Rödlistad bagge hittade hem till mig. :)

”Långhorning, sl. Acmaeops med nordliga arter. Arterna varierar i färg. De är sällsynta och rödlistade”. Så blev svaret då jag frågade vad det här var för typ i en facebookgrupp där man kan få hjälp att arta insekter. Exakt art vet jag alltså inte och det visste inte den som hjälpte mig heller. Det är dock en långhorning. På första bilden mumsar den i sig proteinrikt pollen. Kanske är det en hona som ska lägga ägg. Då behövs lite extra proteiner. Nektar är mest kolhydratrik energi och det räcker inte om man vill kunna producera ägg.

Larverna hos detta släkte verkar vara mest inriktade på död ved av barrträd och det är inte så vanligt att man låter gran och tall ligga kvar i skogen numera. Därför finns det inte så många av den, men hos mig satt den i alla fall på en jordgubbsblomma. Jag hoppas att den hittar något bra ställe att lägga sina ägg!

långhorning2

långhorning

2 reaktioner på ”Rödlistad bagge hittade hem till mig. :)

  1. Kul! 🙂 Det känns glädjande då man får se arter som inte längre är så vanliga. Själv ramlade jag på en fläcknyckel i barrskogen härom dagen som inte brukar finnas här. Man blir lite smålycklig av sånt!

Kommentera

