Fjäril (bild 188 av 365)

Jag ogillar vita fjärilar eftersom de vita fjärilar jag känner till lägger ägg på kålplantor och sedan äter deras hungriga larver upp ”min” kål, men idag såg jag en ny vit fjäril som jag inte sett tidigare. Den såg lite ut som någon hade satt ditt kantband runt vingarna. Efter lite internetsök så fanns det en ”vit fjäril med röda kantband” och det visade sig vara denna en Svavelgul höfjäril. Snygg i sin enkelhet. Tittar man noga så ser man att hon (för det är en hona), har sin snabel ute och suger nektar.

Världens längsta snabel hos en insekt har en nattfäril som Darwin visste fanns innan man sett den. Han visste det eftersom han sett en orkidé som kräver en nattfäril med en enormt lång snabel för att komma åt nektaren och även då pollinera blomman. Se kortfilmen på 3 minuter här så får du se vilken nästan groteskt lång snabel den har. 🙂

Förra sommaren lyckades jag ta en bild framifrån på en fjäril. Jag hade inte riktigt förstått fram tills dess att fjärilar såg så platta ut om nosen. 🙂

svavelgul höfjäril

6 reaktioner på ”Fjäril (bild 188 av 365)

Kommentera

