Första jordgubbsblomman har fått fel besök. Jordgubbssteklar är inte någon favoritgäst.

Som jag tidigare nämnt så är det mesta lite sent i år, så även jordgubbsblomningen. Sorten Toscana (röda kronblad) har blommat några veckor. Om det beror på sorten eller att de står vid en liten stenmur vet jag inte. Alla dess blommor har dock frusit fram tills nu så det har inte varit någon nytta med det. Om en jordgubbsblomma frusit så ser man det på att den har svart blombotten i stället för gul. Bilden är från förra sommaren då blommorna frös 28 juni. Det var alltså snäppet värre förra året med försommaren. Frusna blommor är det bara att plocka bort för att stimulera att fler blommor bildas.

frusen jordgubbsblomma

Den första av de ”vanliga” jordgubbarna har börjat blomma först nu. Tråkigt nog så såg jag att kronbladen klistrat ihop sig lite. Förra sommaren lärde jag mig att det var tecken på att det fanns en jordgubbsstekellarv där. Mycket riktigt låg där en larv även nu. Larv och blomma plockade jag bort. Jag får hålla koll på resten av blommorna när de börjar slå ut också. Man ska generellt inte döda larver, bara för att de är larver. Många är bättre än vi tror, men larver som lever i bärblommor eller larver som äter på mina grönsaker plockar jag bort och kastar ut till fåglarna.

jordgubbsstekel 2

Har man riktigt tur så har man hjälp att bekämpa sina skadeinsekter. Även den här bilden är från förra sommaren då jag hittade en stor spindel som satt vakt . Min förhoppning var att den lyckades ta några av de insekter som gillar att äta jordgubbar! 🙂

Några som den gärna får äta upp är t.ex stinkfly eller spottstrit

spindel_väktare

5 reaktioner på ”Första jordgubbsblomman har fått fel besök. Jordgubbssteklar är inte någon favoritgäst.

  1. Hurv! Men en sån stor spindel borde ju kunna ta rätt stora larver får man hoppas.
    Visste inte att det fanns jordgubbssteklar också, tycker jag haft steklar på en massa andra växter. Får hålla ögonen öppna nu, har smulgubbar som smakar gudomligt! Dem är jag lite rädd om. 🙂

    1. Håll koll på blommorna och kring deras fästen! Du kan hitta spotstrit och stinkfly där också… Titta på de blå länkarna strax ovanför spindeln så får du se hur dessa marodörer ser ut.

  2. Det du skriver om svarta blombottnar, gäller det Smultron också? I så fall blir det tunt med Smultron i Kårböle i år.
    Svante

Kommentera

