Pittoresk (bild 171 av 365) eller möt Dansflugan Empis tesselata

Den här godingen ser inte ut som något annat jag sett. Hon sitter på en vallmoknopp. Hon har en lång näbbliknande hård snabel som hon kan sticka in i insekter som hon planerar att äta. Huvudet är väldigt litet. Som du kan se på bonusbilden så går ögonen runt hela huvudet.  Att kunna se både framåt och bakåt är förmodligen väldigt praktiskt om man ska spana efter byten, men samtidigt undgå att bli uppäten. Hela insekten är ungefär 1 cm lång.styltfluga med näbb

När hanarna uppvaktar så dansar de för sina honor. Det är därför denna familj av flugor kallas för dansflugor. När dansen är slut så uppvaktas honan med en present, en inlindad god insekt.

Även om de kanske inte ser direkt gulliga ut dessa dansflugor, så kan det vara bra att ha några i sin trädgård. Även larverna är rovdjur. Tyvärr har jag ingen bild på någon sådan.fluga med ögon i nacken

8 reaktioner på ”Pittoresk (bild 171 av 365) eller möt Dansflugan Empis tesselata

    1. Jag måste erkänna att det är inte alltid som jag kan något innan jag fotat dom, men när jag hittar en kul insekt så vill jag veta mer om vilka de är och hur de påverkar. Man är ju alltid lite nyfiken på vilka man har som grannar… 😉

Lämna en kommentar