Nephrotoma quadrifaria gillar skugga och fukt och det får den mycket av i sommar…

Det här är en typ av harkrank. Den finns i skuggiga miljöer. Just den här hittade jag inne i fiberdukstunneln som jag har på kålen. Det kan vara läge för mig att kolla igenom plantorna med andra ord eftersom fler insekter fanns där inne. Alla insekter som älskar kål kan gärna hålla sig utanför! Nu är det så kallt så jag tror fiberduken får vara kvar ändå även om den inte förhindrar insekter att ta sig in. Dagtid blir det inte varmare än 10 grader och i går när jag gick i säng var det 2 grader ute. Tröttsamt kallt så här efter midsommar tycker jag!

Den här varianten av harkrank ger sig förmodligen inte på kålen. Larverna äter rötter, men allt jag hittar är att den inte anses som något problem. Nära så finns det en häck av syren och bollpilar så det är väl därifrån skuggan den kommit gissar jag.

Jag gissar att det inte är den första harkranken som fåglarna ger sig på eftersom den har sin gulsvarta teckning. Att se ut som man sticks är en fördel i insektsvärlden.

Nephrotoma quadrifaria_rygg

Nephrotoma quadrifaria_sida

6 reaktioner på ”Nephrotoma quadrifaria gillar skugga och fukt och det får den mycket av i sommar…

  1. Samma temperatur som på julafton… men med mer ljusmängd 😉 Håller med dig att det är tröttsamt kallt.
    Snygg getingsliknande mönstring på harkrankens ovansida. Återkommer till att det verkligen är läckert med makro. Naturen får en dimension till.

Kommentera

