1 års dagen

Precis ett år sedan jag skrev första inlägget och det handlade om insektshotell. Det är precis lika viktigt nu. Om du inte sett filmen Bieffekten som jag tipsade om igår så försök att hitta tid att göra det. Insekterna är irriterande för oss i många fall, men det är oerhört viktiga för vår överlevnad och då menar jag inte för alla dessa människor som äter insekter som en del av kosten, utan för oss som äter grönsaker, kött och fisk. Tar man bort insekterna blir det inget av det andra heller.

1 års dagen firar jag därför med att hänga upp de fina bi-batterierna som dottern fick då hon gjorde sin PRAO hos sin gamla ”dagmamma och dagpappa” härom veckan. De hade jobbat lite extra med pollinering  i år och pratat om hur viktiga insekter är. Tillsammans med barnen hade man gjort dessa fina bi-batterier att hänga upp. Bra familjedaghem och förskolor är verkligen.. bra! 🙂

Om du inte har turen att barnen kommer hem med bi-batterier så kan man ganska enkelt göra sådana själv eller gräva ner terracottakrukor upp och ner för att hjälpa humlorna. Nu kanske humlorna redan hittat sina bon för säsongen men fröså sommarbloomor kan man fortfarande göra och fylla både sitt eget liv och insekternas liv med blommor!

bibatteri

13 reaktioner på ”1 års dagen

  1. Hängde upp en insektsholk förra sommaren, och sedan låtit den hänga i uthuset undervintern innan den återigen hängdes ut. Men insekterna verkar inte hitta dit. Har du något tips?

    1. Jag har egentligen inga tips, men prova att sätta på en annan plats. Olika insekter vill ju ha det på olika sätt så jag gissar att man testar sig fram. Man har lite skräpigt här och där och så lite borrade hål i gamla stubbar och lite ordnade insektsholkar och så ser man…Riktning sydost verkar återkomma när folk beskriver hur mann gör, men jag har själv inte gjort något organiserat förrän i år.

      1. Jag har satt den i sydost, men funderar ibland om jag ska flytta den bakom uthuset mot den gamla hästhagen för att det ska bli närmare till blomsterängen. Jag får nog göra ett platsbyte i morgon och så håller vi tummarna. Det är mer vildvuxen och skräpig natur där. 🙂

  2. Åhh, jag vet att jag borde, både ordna bon och så blommor… Men jag får hoppas att grannarnas blommor räcker, och att allt gammalt trädgårdsskräp hos oss kan agera hem…

Lämna en kommentar