Tunnel ( bild 145 av 365) …eller Planterat ut kål i tunnel av fiberduk

Ungefär 10 juni kan man plantera ut sina plantor. Förra året frös squashen 13 juni och för några år sedan frös potatis som jag förodlat inomhus trots att  jag planterade ut dessa 15 juni, men i år tänker jag att allt blir annorlunda. Lökplantorna åkte därför ut redan 17 maj och idag bestämde jag mig för att sätta ut kålplantorna. För säkerhets skull i en fiberdukstunnel. Insåg att jag missat att så den röda spetskålen Kalibos i år. Kål kan växa även lite senare på sommaren så jag hinner även om jag sår några plantor i morgon. Jag pillade ner några ringblommefrön i raden också enbart med förhoppning om att det ska bli snyggt.

Tittar man på väderprognoserna så ser det ut som det ska bli varmt till veckan och fiberduk håller värmen lite extra bra. Dessutom håller den kålflugor, kålmal och kålfjärilar ute, men snygg är den inte.

tunnel_kål

4 reaktioner på ”Tunnel ( bild 145 av 365) …eller Planterat ut kål i tunnel av fiberduk

  1. Har själv försökt mig på att odla kål men jag lyckas verkligen inte. Jag omskolar plantorna i nya krukor när de blivit riktigt långa och gängliga i pluggboxen, men de har bara hjärtblad och ett ynka karaktärsblad. Efter omskolning så växer de jätte långsamt, och hjärtbladen gulnar, sedan dör plantan. Vad gör jag för fel? Försöker mig på broccoli och vitkål två sorter som ska vara lättodlade…

    1. Det låter som du har plantorna för mörkt. Om plantorna måste söka efter ljuset blir de långa och gängliga. Kanske att du sedan dränker dina plantor i för stora krukor? När sår du dina kålplantor? Du kanske börjar för tidigt inomhus?

      1. Jag har dem i söderfönster så behöver de mer ljus än så blir det svårt.
        Jag har omskolat dom från pluggbox till både 11 cm fyrkantiga krukor och 6 cm fyrkantiga krukor. Mitt första försök sådde jag i mars, andra försöket var i april, tredje försöket i början på maj, och nu är jag inne på försök nummer 4 som jag sådde för några dagar sedan.

      2. Prova att ta ut dom till kolonin redan nu om du inte har möjlighet att ställa ut dom på balkong på dagarna. I fönster blir det väldigt varmt och då krävs det att man har ännu ljusare för växter som trivs ute. Kål vill ha det snarare lite kyligare.
        Vanliga krukväxter i fönstren är växter som normalt växer i botten av en regnskog, alltså nästan i mörker… Det kan jämföras lite med en bokskog på sommaren om du varit inne i en sån.

        roblemet med kål är ju då att du bör täcka med fiberduk så att glupska insekter inte hittar dit…

        SJälv har jag extra lampor även i fönstren när jag drar upp tomater och paprika i februari-mars.

Kommentera

