Att få en hönsgård att grönska

Höns gillar att picka och krafsa och på så sätt leta efter smådjur och maskar. De äter också av örter och gräs. Av dessa anledningar så är det väldigt svårt att ha helt grönt under fötterna på sina höns om man väljer att stänga in dom på en begränsad yta.

tupp äter

Allt ogräsrens som jag får i min trädgård går därför alltid via hönsgården. Hönsen blir väldigt exalterade när man kommer med en skottkärra full med diverse grönt som de kan söka igenom och äta. De är perfekta små jordbearbetare.

Med jämna mellanrum så rafsar jag ihop topplagret och kastar upp det på en kompost som står där därinne. Där får det ligga och äts så småningom upp av daggmask.

På våren och någon gång under sommaren så tömmer jag hönsgården på överskottsjord och lägger det på något av trädgårdslanden i stället. Det är så populärt att komma in där med spaden att den nästan blir svårt att jobba. Alla hönor vill vara närmast spaden. De vet att för varje spadtag så finns det massor av daggmaskar att inkassera. Höns ÄLSKAR daggmask!

Utanför hönsgården har vi planterat Pestskråpa.

pestskråpa täcker hönsgård

Pestskråpa är väldigt starkväxande och växer därför in i hönsgården. Hönsen  äter av den, men inte tillräckligt mycket utan det blir alltid en rad alldeles vid nätet som de kan gömma sig under. Mat och skydd på samma gång!

höna under pestskråpeblad

Mitt på dan är det populärt att sitta  i skuggan av ett blad. Det här är också ett bra ställe att lägga ägg på.

ägg lagt utomhus under ett pestskråpeblad

Det är egentligen bara ett problem med Pestskråpan. Det är svårt att hindra den att växa för långt åt det håll där det inte finns en hönsgård. Gräsklipparen är inte alls lika effektiv som hönsen.

7 reaktioner på ”Att få en hönsgård att grönska

    1. Från början var det Gotlandshöns, men efter att tuppen föll av pinn så blev vi erbjudna att ta över en liten svart, mobbad tupp som var ungefär lika stor som hönorna. Hemma hos oss blev han en mycket bra tupp och kycklingarna blev någon sorts blandning. Den vi fick tuppen av visste inte vad det var för för sort. När även den svarta tuppen föll av pinn, så köpte vi en Hedemoratupp eftersom vi hört att Hedemora är bra på att lägga ägg. Det är alltså någon sorts blandras som vi har numera, men tuppen är Hedemora.

  1. Två andra saker som jag märkt att höns älskar: Kokt ris och vinbärssniglar. Det första är beprövat på höns i Hälsingland och sniglarna har jag sett spanska höns mumsa i sig med glädje, först krossade av min svärmor…

    1. Höns äter det mesta som man kastar in åt dom, t.o.m sniglar! Vissa saker äter de inte. Lupiner får t.ex alltid stå orörda, men då äter andra smådjur upp det i komposten, så lupinerna åker också in i hönsgården!

  2. Vad kul med höns. Tänk att få egna ägg så man vet vad hönsen ätit 🙂 Men hur gör du när en höna blir för gammal? Blir det grytan då. Har haft grannar som hade höns och de slaktade och åt goda höns som de hade i frysen. Jag tycker det skulle vara svårt att slakta en höna men man vänjer sig väl. Jag har ingen aning om hur man gör med den för gamla hönan.

  3. Alla mina höns har dött av ålderdom och då känns gryta lite fel, men ungtuppar har det ibland blivit för många av och de blir det gryta av.
    Våra gamla hönor får oftast en hedervärd begravning. 😉

Lämna en kommentar