Spott på jordgubbar

Det är ovanligt tidigt med alla blommor i år. Även jordgubbarna har börjat blomma och här uppe där jag bor är det några veckor tidigare än vanligt. Eftersom blommorna är så tidiga så kanske spottstriten är lika tidig? Man kanske skulle ge sig ut och spana efter ”spott” runt blommorna redan nu?

Spottstriten suger växtsaft ur blomknopparna, så jordgubbarna hämmas i sin utveckling. Det är väldigt enkelt att plocka bort larverna om man vet vad man letar efter. Den känslige kan ju använda handskar till detta arbete. 😉

spottstrit i spott

Tittar man inte noga så ser det bara ut som spott, men där inne gömmer den sig.

spottstrit utan sitt skydd

Här tvingade jag ut den lille krabaten innan jag fotade. Ju äldre de blir desto mer lika blir den adulta insekten. Även om den ser söt ut nu, så måste man stålsätta sig och göra processen kort om man vill ha stora saftiga bär!

Förra året när jag tog dessa bilder var fanns det många, så i år borde det väl bli ett bättre år då?

För er som vi läsa mer om stritar och andra växtsugare så kan ni läsa mer på sidan om småkryp

13 reaktioner på ”Spott på jordgubbar

  1. Ojdå! En liten gul ful larv under bladet, gömt i spott! Spännande! Är ”spott” man kan se på t ex smörblommor samma insekt? Eller är det någon annan? Och vad vill den i så fall?

    1. Ja det är i alla fall en spottstrit. Om det finns flera olika sorter av dom vet jag faktiskt inte, men det måste jag nog ta reda på..:).Dom vill suga ur växtsaften. Det är sånt de lever av.
      Vilken fin blogg du hade! Nu ska jag kolla in vad man kan göra i Umeå!

  2. Vilket bra tips, fick din länk av Tove och jag har ju satt jordgubbsplantor i min odlingslott i år så nu ska jag hålla utkik efter spottet! Jag skriver om min odling på peppen.wordpress.com 🙂

    1. Jag tycker det är väldigt kul att lära mig lite även om insekter just för att veta vilka jag ska plocka bort och vilka jag ska tacksamt ta emot! Hittar jag mer små knepiga, irriterande insekter så ska jag fota dessa också. Har du lök på din kolonilott så kan du hålla utkik efter lökbaggelarver som jag också skrivit om. De är inte snygga…Ska kika lite på dina odlingar! 🙂

  3. Tack för att du finns och skriver om allt detta, kan säga det att när jag upptäckte detta problem med spottstriter så googla jag och googla fann inget bra som visa vad detta spottet var. Innan jag gav upp hittade jag ditt inlägg och förstod direkt att jag fått dessa rackare, så nu sköljer jag bort slämmet och skjutsar tyvärr upp dessa rackare till himlen. Tack för din hjälp 🙂

Kommentera

