”Vem där?” (bild 27 av 365)

Bland frösådderna och de nerklippta pelargonerna hittade jag en lite fluga som var en 3-4 mm lång. Det tog ett tag att få den på en relativt skarp bild. Till slut så blev det hyfsat. Den tittade fram lite blygt så där. Själv kunde jag inte låta bli att undra vem det var. Jag beslutade mig därför helt fräckt att byta ut min tidigare bild på temat mot denna istället.

Efter att ha rådfrågat lite expertis i Facebookgruppen ”vilken insekt”, så verkar det i alla fall vara någon sorts Styltfluga (Dolichopodidae). Om jag tolkar det hela rätt så verkar äggen finnas blad nedbrutet material och det stämmer väl bra med den nya blomjord som jag planterat pelargonerna i.

Tursamt nog så är det också en rovlevande fluga som jagar andra småflugor, så jag behöver inte oroa mig för att den ska äta upp mina frösådder!

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

Styltflugor (Dolichopodidae)

En bonusbild på flugan kommer här. Otroligt coola antenner som tydligen är typiskt för Styltflugor.

fluga uppifrån 2

 

styltfluga

6 reaktioner på ””Vem där?” (bild 27 av 365)

Lämna en kommentar