Nästan som att vinna högsta vinsten

Det har varit väldigt regntunga skyar ett tag nu och det är plaskblött i både gräsmatta och träsgårdsland. Det kändes därför väldigt bra att väderlekstjänsten trodde fel om dagens väder. Solen kan verkligen ändra sinnesstämning på en när man inte sett den på ett tag! 🙂

gurkört_rödbeta_morot

Gurkörten blommar nu. Det är en väldigt god blomma. Vissa äter även bladen, men jag har faktiskt aldrig provat. De känns lite för grova och stickiga att äta får jag för mig. Om du tillhör de som äter gurkörtsblad så får du gärna övertyga mig om att jag har fel! Blommorna däremot är både delikata och snygga!

De röda bladen är rödbetor (Bulls blood) och den skira saken i framkant är morotsblast (Nantes). Det dröjer ännu innan man kan skörda både morötter och rödbetor, men förhoppningsvis så blir det lite varmare och soligare nu i augusti så att växandet kan ta fart.

humla_lång snabel_pollinerar_bondböna

Bondbönorna blommar också. Det känns lite sent. Ser att förra året hade jag skrivit att det blommade 9 juli. Förutom den sena blomningen, så är det dessutom väldigt få insekter runt blommorna. Jag lyckades se en humla i alla fall (längst upp till höger i bild). Den gjorde sitt bästa. Jag tror aldrig jag sett en humla med så lång snabel tidigare. Har du? I normala fall så brukar jag skörda bondbönorna i mitten av september och då är de fullmatade och stora. Förhoppningsvis så blir det en fin höst i år. Åtminstone så fin att man kan dra ut på säsongen med hjälp av att täcka med fiberduk. Bondbönor är rätt tåliga, så jag har inte gett upp dem ännu!.

6 reaktioner på ”Nästan som att vinna högsta vinsten

  1. I Italien har jag sett ravioli fyllda med gurkörtsblad och gurkörtskrasse. Har inte heller provat men har ofta tänkt jag skulle och ta bladen små och späda 🙂

  2. Ja äntligen! Här njuter jag mest just nu av jordgubbar och pioner! Hoppas på fler soliga dagar nu. Nej, mina humlor har inte heller så lång snabel här. Trodde de liksom sträckte ut den när de använder den så att säga. Fina bilder! 🙂

Kommentera

