Man får njuta och komma i håg de soliga dagarna lite extra den här sommaren

Augustibörjar i samma spår som övriga sommaren. Regn och 15 grader.

Lyckades hitta 7 röda jordgubbar i morse innan regnet kom så det var ju en viss tröst.

Insekterna måste ha det svårt i sommar, åtminstone de som flyger. Det kan inte vara lätt att hinna hitta mat mellan regnen.

Den här bilden är från en dag då vi faktiskt hade sol i förra veckan.  Det finns ett 20 tal arter av pärlemorfjärilar (den orangea) och jag kan inte se skillnad, men det här sägs vara en myrpärlemorfjäril.

Blomflugan är en fönsterblomfluga som jag tidigare nämnt. Jag har sett ovanligt många i år. Kanske beror det på att vi hade några stora getingbon här på tomten förra sommaren. Fönsterblomflugans larver lever i getingbon och övervintrar som puppa.

myrpärlemor

 

3 reaktioner på ”Man får njuta och komma i håg de soliga dagarna lite extra den här sommaren

  1. Jag fick ett par fjärilbilder, och en vacker blomfluga kom med av misstag. Bilderna finns på min nya blogg. Träffade min granne i hans Jordgubbsland när jag kom hem, han fick inte en enda jordgubbe. Allt hade ruttnat bort.
    Svante

Kommentera

