Frågeteckenmetallfly är ett fantasilöst namn till denna snygging

Förra året fotade jag en fjäril som jag trodde var en barkbit först. Det var en Purpurfärgat metallfly.

Idag hittade jag en liknande som visade sig heta Frågeteckenmetallfly på svenska. Ett väldigt fantasilöst namn!  Norrmännen har gett den ett bättre namn tycker jag, Skogsmetallfly. Det är ett passande namn också eftersom larven äter av blåbärsris.

I skogen runt omkring oss finns rätt mycket blåbärsris och även blåbär om man är snabb. Jag brukar aldrig hinna ut innan alla andra plockat klart. 😉

Om den här fjärilen satt sig på en trädstam i skogen hade jag knappast sett den. Det ser nästan ut som att det växer lav på vingarna. Nu sitter den och vilar på min fågelskrämme-uggla och även då var det inte helt självklart att jag skulle se den. Väldigt vackra vingar tycker jag att den har. Om jag designade plädar så skulle jag låta mig inspireras av färgerna och mönstret hos denna.

Syngrapha interrogationis

5 reaktioner på ”Frågeteckenmetallfly är ett fantasilöst namn till denna snygging

  1. Tack för att du fixade namn på en fjäril, som det finns massor av i Kårböle, och här är de väldigt vaksamma, så någon bild har jag inte ännu.
    Svante

Kommentera

