Försenade jordgubbar riskerar att regna bort

Förutom 2-3st jordgubbar som fåglarna provsmakat innan vi hann plocka dem, så var dagens 4 jordgubbar de första för säsongen. De åts raskt upp innan de kunde fotograferas. Bilden är därför från förra året.

Det här överdrivna regnadet vi har haft, och verkar fortsätta att ha, är inte till jordgubbarnas favör. De behöver sol för att bli söta. Dessutom finns risken för mögel när det blir så här fuktigt eller ska jag kanske säga blött..

Jag har inte fullständig koll på regnmängden, men enligt mannen i huset som tömt regnmätaren så rör det sig om ca 100 mm den senaste veckan.

jordgubbar

Jag har satt ut Ugglan nu och hoppas att de flesta jordgubbarna som lyckas rodna hädanefter ska tillfalla oss och inte trädgårdens alla andra djur.

uggla som fågelskrämma

8 reaktioner på ”Försenade jordgubbar riskerar att regna bort

  1. Min blogg karbolebilder havererade i måndags. Har börjat om med en helt ny blogg, då den gamla inte gick att reparera. Synd om alla Jordgubbsälskare, det blir antagligen inga, eller ytterst få hos min granne. Själv har jag någon form av allergi mot Jordgubbar så mig gör det inget.
    Svante

      1. Det påstås att WP blev utsatt för en hackerattack på måndag förmiddag, Min bild på förstasidan Rosen, med Blomflugan blev utbytt, till något som liknade lilla huset på prärien, med en svart ruta i mitten. Det gick inte att återställa den.
        Svante

      2. Onödigt är ordet. Fast det kanske ligger något bakom, som vi inte begriper. Pengar brukar ofta vara skäl till att jävlas.
        Svante

Kommentera

