Blir det några äpplen?

Äpplen är inte riktigt min styrka verkar det. Om du vill veta historien så kan du läsa mera här. I år såg det ganska lovande ut ett tag, men nu verkar de flesta kartarna fallit av eller om det helt enkelt är någon som äter upp dom innan de ens är klara….

Jag har två sorter som ska vara extra tåliga mot kyla; Borgowsje och Esters päronäpple.

Vem tog sig en tugga av den här?äppelkart_ påbörjad

Eller den här?

äppelkart_nästan uppäten

Några verkar intakta än så länge i alla fall. Jag är VÄLDIGT nyfiken på Esters päronäpple som jag inte lyckats smaka ännu. Förra året blev det faktsikt tre små kartar, men en dag var de bara borta. Vet inte om det föll av eller om någon åt upp dom.

I år finns det några fler. Jag hoppas att åtminstone något ska bli för avsmakning!

äppelkart

10 reaktioner på ”Blir det några äpplen?

  1. stora bett det var 🙂 möss kan det väl knappast ha varit eller? kan de klättra i träd? 😀 …. päronäpple låter verkligen intressant undrar hur de smakar …. du får väl berätta om den finns kvar att provsmaka

    1. Det är så hörgt upp och så tunna grener (litet träd) att hjag trpr inte på möss. Kartarna är små så det är inte stora bett som det kanske ser ut att vara. 🙂

  2. Kanske getingar? Men de är nog hellre på mogen frukt. I år är inget äppelår i min trädgård. Vårt Katja som pålitligt gett jätteskördar år efter år efter år är nästan tomt i år, bara några enstaka kart. Men vi glädjer oss åt att plommonträdet hann bli pollinerat före köldknäppen, så frukt kommer vi få ändå. Dock inte så lättlagrad som äppelskörden.

    Ha det gott!

  3. Tråkigt när det inte blir fina äpplen på träden man har. Har dragits med några insekter på mina som inte vill försvinna, har sprutat med specialpreparat och plockat bort de som ser ätna eller skadade ut. Men de ser ut att ha kommit även detta år.
    Spännande sort du har, hoppas det blir något provsmak så vi får höra lite senare. 🙂

      1. ja precis ett sånt runt stammen. Jag har inte satt mig in vilka insekter som är problem på äpplen ännu, men jag har förstått att några kommer krypande längs stammen. 🙂

  4. Här var det konstiga märken i några kart som hänger lågt på våra träd. Det visade sig vara vårt 3-åriga barnbarn som gått runt och provsmakat. De var inte goda, sa han. 🙂

Kommentera

