Grön blombock

Långhorningar är så coola med sina enorma antenner tycker jag. De flesta larver lever av död ved och är därför bra som nedbrytare i skogen.

Den här hittade jag på plymspirean idag. Det är en Grön blombockLepturobosca virens

Den är mer vanlig här i norr eftersom larven lever av i huvudsak döda barrträd, men tydligen även björk. Den här var rätt stor, ca 2 cm kropp.

Som adulta skalbaggar ser man dom ofta ätandes på en blomma. 🙂

grön blombock_ Lepturobosca virens

grön blombock_ Lepturobosca virens_2

12 reaktioner på ”Grön blombock

  1. Jag är också förtjust i dem. De är inte så vanliga i mina miljöer, men när jag ser dem blir jag glad. Jag har nog bara ett fåtal foton på dem. Den här är vacker i sin omgivning också. Mot vitt och svagt grönt. Som vanligt vackert foto.

  2. Hej Lena, jag jobbar i Teknikens Hus som är ett science center i Luleå. Vi gör just nu en utställning om skogsavverkning och vill berätta om hur det tas hänsyn till djur och natur i samband med det. Bland annat lämnas ju döda träd på avverkningsytorna för att insekter som lever i död ved ska kunna fortleva och i sin tur vara mat till fåglarna. Jag behöver en bild på en sådan insekt och hittade dina fina bilder på den gröna blombocken. Skulle det vara möjligt för oss att få använda den undre till en textskylt som ska vara i vår utställning? I så fall behöver vi originalbilden i god upplösning. Vänliga hälsningar, Anna Almqvist Teknikens Hus Luleå

    1. Tyvärr har jag lyckats radera orginalbilden från hårddisken. Ni får gärna använda den, men jag har alltså inte kvar orginalet och jag gissar att den är för liten att använda som den är….

  3. Hej Lena, tack för svar. Det var synd, men vi får leta vidare efter fina bilder på vedätare. Bästa hälsningar, Anna i Teknikens Hus

Kommentera

