Förhoppningsvis var denna kålflugelarv ensam…

Kålen ser fantastiskt fin ut i år, trots att jag inte varit ihärdig och plockat ägg eller haft den täckt. Jag tror det varit för kallt och regnigt även för kålmal och kålfjärilar!

Därför blev jag lite förvånad då en Pac Choi såg liksom vissnad ut. Lite oroad blev jag att någon börjat tugga på den nerifrån roten i stället för på bladen. När jag drog upp plantan så gick den av och inne i stjälken såg jag det som man inte vill se när man odlar kål: en fluglarv. Fluglarver som tuggar på kålväxter kan väl bara vara kålflugor gissar jag…

Nåväl, roten är uppgrävd, fluglarven är ”omhändertagen” och jag håller tummarna för att det där bara var en engångshändelse.

kålflugelarv

 

Fluglarver som äter rötter är faktiskt värre än fjärilslarver som äter på bladen. Man vill inte få in kålflugor, morotsflugor och lökflugor i sina odlingar!

Så här ser en kålfluga ut när den är en flygande fluga. Fotot är några år och taget på en annan plats i trädgården.

kålfluga gnuggar händerna på kålblad

6 reaktioner på ”Förhoppningsvis var denna kålflugelarv ensam…

  1. Skulle inte falla mig in att klicka på gilla knappen. Om jag hade odlat något, som blivit angripet av skadedjur skulle jag inte gilla det.
    Svante

  2. jag håller tummarna att larven var ensam vid pac choien … inte kul alls
    vi odlade broccoli en gång och jag säger aldrig mera för det var så mycket larver på kålen att det bara inte gick att äta den

  3. Tack för din trevliga blogg med fantastiska bilder. Jag fann dig i sommar. Jag gillar ditt hållbara perspektiv och att krypen får ta plats.
    Men trist med larven i din mat. Det är första året jag odlar kål och trots att jag hört så mycket att det är svårt att undslippa larverna så smällde jag till med nytt land o ca hundra plantor. Oj vad jag har oroat mig och stått beredd för kamp. Men de är faktiskt fina än. Grönkålen tycker jag dock är lite blek. Jag vill odla så naturligt som möjligt och har fått tips att använda Turex mot kålmal. Har du provat det? Har du nåt att säga om det?

    Erika

    1. Tack själv!

      Jag har aldrig kommit mig för att köpa Turex, men det fungerar som jag förstått det och är tillåtet inom ekoodling. Det måste tillföras på nytt efter regn som jag förstått det. Har man mycket kål då är det nog nästan nödvändigt att använda Turex.
      I sommar har det inte varit så mycket kålmal och andra kålfjärilar här. Jag tror det varit för kallt…men ett normalår brukar jag gå igenom mina plantor ofta när de är små för att döda ägg och smålarver.

      Att grönkålen är blek kan det inte vara sorten då? Det finns ju lite olika sorter. Står de mörkt blir de också blekare, men även om det varit en tråkig sommar så tror jag inte att det varit så mörkt utomhus. 🙂

      1. Nästa år blir det färre plantor för mig så känns det rimligare att ha koll på vad som händer. Med åren gissar jag att jag får bättre koll på vilka besökarna är och vilka man behöver oroa sig för.
        Jag har haft fiberduken kvar väldigt länge men sen jag tog bort den tycker jag grönkålen har fått bättre färg.

        En annan undran… Ca två veckor efter gödsling o utplantering fann jag minst en miljon flugor under duken. Jag trodde att det var kålflugan. Men nu fem veckor senare ser jag än inget tecken på att plantorna äts upp under ifrån. Kan faran vara över då? Kan det vara andra flugor som som kom via gödseln som inte var helt brunnen?

Kommentera

