Nu börjar ängen bli vad jag vill att den ska vara hemma hos oss.

Om man vill ha en äng med vanliga traditionella ängsblommor, så får det inte vara alltför kväverik jord. Om man har mycket kväve så tar gräs och starkväxande örter över. Den del som vi alltid lyckats slå med lie varje år (eller klippa ner med gräsklippare och ta bort gräset) är därför den del av ängen som jag gillar bäst. Jag tycker att man borde ha lite fler områden som äng och färre som klippt gräsmatta även på offentliga platser. Vill du höra mer om varför det skulle vara bra så lyssna på det här 2 min långa radioinslaget.

äng_prästkragar_blåklocka_rödklöver_kråkvicker

Förutom prästkragar så finns här bl.a.  fibblor, blåklockor, rödklöver  och kråkvicker.

Kråkvickerär en rätt ansspråkslös växt på håll, men väldigt fin om man tittar närmare.

kråkvicker

äng_röd stuga

På andra sidan av den klippta gången så är det frodigare med mycket hundkex och midsommarblomster, men de börjar vara utblommade nu. För någon vecka sedan var det däremot full aktivitet bland midsommarblomstren. Längre ner mot sjön är det ännu näringsrikare och där växer mjölkört, men den har inte börjat blomma ännu. För två somrar sen såg den ut så här vid den här tiden på året. I år är allt lite senare, men det sägs att sommaren är över när mjölkörten blommat över, så förhoppningsvis blir det en sommarliknande höst efter denna höstliknande sommar… 😉

äng

Eftersom ängen är i närheten av sjön så kan man se många insekter som behöver närheten till vatten här. Det är otroligt roligt att stoppa ner näsan i dessa blommor för man ser nästan alltid nåt nytt som man aldrig sett förr! 🙂

Ofta så brukar vi fundera på att röja bort lite buskar och träd vid sjön för att få bättre utsikt, men dels är vi lite lata och dels är det en enormt bra plats för fåglar som behöver buskage att bygga sin bon i. Det är ett enormt fågelkvitter där inne!

 

22 reaktioner på ”Nu börjar ängen bli vad jag vill att den ska vara hemma hos oss.

      1. Vi skulle vilja anlägga äng hos oss, dels på framsidan och i en liten sänt där det just nu frodas mördarsniglar denna somaren för vi har massa sly, högt vasst gräs och 100-tals lupiner. Hur har ni gjort när ni anlagt äng? Och var har ni köpt frö?

      2. Vi slutade bara klippa och började slå en ång per år, men jag vill minnas att jag också i tidernas begynnelse när vi flyttade hit köpte ägsfröer och gjorde några grupper här och där, men framför allt är det naturen som skött det. Det fanns blåklockor och prästkragar upptäckte vi när vi slutade att klippa. Lupinerna är er största fiende för de tar över ALLT. Jag råkade plantera en planta och kämpar nu med att gräva upp lupiner så fort jag ser dom! Lupiner är oerhört vackra, men tar över så inget annat har en chans!

  1. Fantastiskt fin äng med alla fina arter! Jag försökte få till en sådan för många år sedan, men den blev aldrig så fin som er. Inte i närheten ens. I alperna är blomsterrikedomen fantstisk. Där ser det ut som din äng överallt. Det var njutbart 🌱🌼

    1. Det roliga är att jag har egentligen inte gjort något mer än slagit den…och planterat ner några lökar av bolllök och tulpaner, men de syns inte på bilden. Det mesta fanns där och behöver bara hjälp att klara konkurrensen genom att man slår det någon gång per år. 🙂

  2. Så vackert… Jag försöker få tillbaka ängs- och hagblomster i min lilla minihage, men jag har några år kvar innan det ser ut som hos dig… Grattis!

      1. När det gäller jordmånen (magert) undrar jag om inte det viktigaste är förnans tjocklek (eller filten, som odlare av gräsmattor säger). Om den är för tjock hålls fuktigheten till högt gräs. Frön gror inte. Är inte frånvaro av högt gräs det viktigaste för en äng i trädgården?

      2. jo frånvaron av konkurrens är självfallet viktig, men har man för kväverika marker så brukar gräs och näringskrävande rötter ta över. Det är väldigt tydligt i min sluttning ner mot sjön där halva alltid slagits och gräs tagits bort varje höst sen vi flyttade hit, medan andra halvan blivit i mån av tid. Den delen är helt annorlunda. ”Filten” påverkas ju också om du låter gammalt gräs vara kvar och förmultna

  3. Jag älskar ängsblommor och tycker det är så vackert i dikeskanterna. Vi har en väldigt mager jord, så vi kanske ska slänga ut lite frön och skaffa en äng i stället. Vackert och lättskött, win-win alltså!

    1. Hej! Titta gärna in på angitradgarden.se, Jag började för över 10 år sedan, och de flesta örter är införda. Det viktigaste, om du börjar, tror jag är att du ”efterbetar”, klipper ned till närmare två centimeter efter växtsäsongen och för bort klippet.

      1. spännande. Ska kika. 🙂 Absolut ska man ta bort det gamla om man vill lyckas! I den del som jag lyckats bäst med så har jag varit ihärdig i snart 20 år. Det är roligt. Har dina örter kommit dit av sig själva eller har du sått en del också?

  4. Hej! Fantastiska bilder. Håller helt med dig att det skulle bli trevligare om vi fick se fler små ängar i trädgårdar och städer. Om gräsmattorna inte klipptes. Om stadens alla maskrosodlingar sköttes annorlunda. Tack för kommentaren om lupiner. Jag skall uppenbarligen inte föra in örten på Smängen (angitradgarden.se). Tänker alltid på nya örter, men här är uppenbarligen en jag definitivt skall stryka bort.

      1. I stort sett alla örter på Smängen är införda via frö eller som pluggplantor. Hoppas det är okej att jag citerar dig på min blogg, med en varning för lupiner för en lilläng.

Kommentera

