Första gången som honorna blommar före hanarna

Eftersom sommaren varit kall har jag haft mina squashplantor under fiberduk Nu när blommorna börjar komma vill jag att pollinerarna ska kunna flyga fritt så då är det dags att ta bort duken.

I vanliga fall blommar alltid några hanblommor innan man ser några honblommor, men i år är det tvärtom. Honor verkar det finnas en hel del av som kommit rätt långt, men hanarna är ”tillknäppta”. Jag hoppas att de snabbar på att veckla ut sig!

Squashblommor finns av två kön. Honblommorna har en lite minisquash bakom sig, medan hanarna sitter direkt på stjälken. I bilden är hanarna längst fram och honorna lite längre bak.

honblomma_hanblomma_squash

 

Om honorna inte blir befruktade av pollen från de manliga blommorna så blir inte squashen som den ska utan får liksom en rutten del. Så kan det bli om insekter fattas av någon anledning eller om det är väldigt regnigt. Då kan tydligen pollen sköljas bort om man har otur.

Nu hoppas jag på att det här blir ett bra squash-år i alla fall! Squash är gott till mycket:

squashkakasquashplättar, squashsoppa, ratatouille, lasagne med squash och mangold m.m

 

opollinerad squash

 

Kommentera

