Den coolaste blomflugan måste vara Fönsterblomflugan

Jag har sagt det förr, men jag måste säga det igen. Fönsterblomflugan är en av de tuffare blomflugorna jag vet! Den är rätt stor. På bilden kan man se den sitta på en gräslöksblomma medan en humla är på inflygning.

De flesta blomflugors larver lever av bladlöss, men den här blomflugans larver äter getinglarver! Inte nog med att den äter getinglarver, den får även de adulta getingarna att pyssla om den som om den vore en av deras egna!

humla_fönsterblomfluga

Som adult fluga så påminner den lite om en humla om man tittar snabbt. Den randiga kroppen kan ge den en liten respit gissar jag. Även fåglar ogillar att bli stuckna och väljer hellre insekter som inte har den här randiga kroppen.

fönsterblomfluga

7 reaktioner på ”Den coolaste blomflugan måste vara Fönsterblomflugan

  1. Bra bilder på en fluga jag inte sett någon gång. Kanske måste den ha getingar i närheten för att kunna överleva, och här är det inte många getingar.
    Svante

    1. Ja, det måste finnas getingar. Trodde inte heller att jag hade några, men så hittade jag ett stort jordgetingbo och ett i taknocken förra sommaren, men vi har aldrig haft problem med dom. Kanske dessa fönsterblomflugor som håller dom i schack? 🙂

      1. Jag har sett 3 getingar här i sommar, och alla 3 samtidigt. Någonstans måste de komma ifrån, men jag har inga bon hos mig i alla fall.
        Svante

      2. Jag har inga jordgetingbon på tomten, jag är övertygad om att jag skulle ha märkt det då jag kör gräsklipparen, däremot har jag ett humlebo i väggen på huset, och ett i jorden i kanten på en rabatt, och vi stör inte varandra.
        Svante

  2. Intressant. Det var verkligen en cool fluga.
    Jag gick en gång förbi jordgetingar som man sällan upptäcker. Två hundar i koppel och vi sprang kan jag tala om. Samtidigt försökte jag få bort getingarna från hundarna och mig. Det var en upplevelse som jag inte kommer att glömma.

Kommentera

