Surr bland midsommarblomstren i ängen

Regnet har vräkt ner hela dagen, men igår var det lite sol, en liten stund, t.o.m så att man kunde sitta i en solstol och känna värmen. När solen kommer så sätter sig inte insekterna och vilar. Tvärtom blir det alltid extra livat överallt.

I ängen har midsommarblomstren blommat sedan midsommar. Det är populära matplatser för insekterna. Igår var det en väldig trafik av både humlor och blomflugor av allehanda slag, men de satt inte så länge, så de var svåra att fota! Den här blålila tonen som midsommarblomster har är väldigt vacker tycker jag. Tittar man närmare så har de blå ståndare också. Det har jag inte tänkt på tidigare.

Lite sorgsen kan man bli då man läser att humlorna påverkas inte bara av insektsgifter, monokulturer och annat utan de påverkas även negativt av den globala uppvärmningen. Humlor flyttar inte norrut i takt med att det blir varmare utan dör ut. Så nu gäller det att vara lite extra snälla och åtminstone strunta i insektsgifterna…

Ätande humla

flygande humla

vilande humla

midsommarblomster

6 reaktioner på ”Surr bland midsommarblomstren i ängen

  1. Jag vet inte hur det brukar vara hos dig, men här i Kårböle brukar Midsommarblomster vara helt utblommade vid den här tiden på året. Nu är det massor med Midsommarblomster som väntar på att få slå ut.
    Svante

    1. de brukar vara olika, men de brukar ofta börja blomma innan midsommar. Nu hittade jag första utslagna blomman just på midsommarafton. Det var svårt att hitta blommor till midsommarstången i år. Så visst är det senare än vanligt. Att det knappt gått över 15 grader på hela sommaren hjälper inte till…(förutom de där 2 dagarna då tempen passerade 25)

  2. Midsommarblomster saknar jag här nere i Skåne. Jag undrar om de växer här (jag är inflyttad)? Jag antar att du har sett dokumentären Bieffekten på svt? Jag trodde jag kände till det mesta men oj vad jag bedrog mig. Fabriker som producerar humlor! Fy sjutton.

Kommentera

